우리나라 전통주이며 서민으로부터 가장 인기가 높았던 막걸 리가 그 동안 많은 규제로 인하여 밀주라는 한계를 벗어나지 못했다. 그러나 최근에는 정부의 전통주 장려에 힘입어 이제 수출까지 활성 되어가고 있다. 수요가 많지 않았기 때문에 디자인에는 신경을 거의 쓰지 않았지만 최근에는 상황이 급격히 달라졌다. 일본의 젊은이들로부터 인기를 끌기 시작해 오늘날에는 각종 국제회의에서도 건배주로 선정되는 등 그 가치와 선호도를 측정할 수 있게 되었다. 따라서 이제는 디자인의 수준을 끌어 올려야 하는 당면한 문제가 되었다. 그러므로 막걸리의 이미지를 그래픽으로 얼마나 적합하게 표현하는가에 따라 호감과 공감을 가져올 수 있고 이는 곧 마케팅으로 연결된다. 막걸리 패키지의 이미지 분석에서 ㈜우리술의 햅쌀 막걸리, 플러스쌀 막걸리, 배상면주가의 명품막걸리, 2009 햅쌀 막걸리, 햅쌀누보 막걸리의 순으로 디자인이 우수하게 평가결과를 보여주었다. 향후 막걸리 패키지의 디자인을 실행할 시 수준 높은 패키지 그래픽의 모델로 삼는 계기가 되기를 기대한다.Makgeolli(raw rice wine),Korean traditional and the most popular drinking hasn't got out of limit of moonshine because of many regulations. But recently, it is being revitalized to be exported by government's traditional drinking promoting. People don't care about design because its demanding is low, but situation is changed sharply. Today, its value and preference can be measured by selected as toast drinking and popular to Japanese. Thus, quality of design must be raised. So according to image of makgeolli, it can bring preference and sympathy and it is connected to marketing. At makgeolli package image analysis, 'newly harvested rice makgeolli' and 'plus rice makgeolli' of 'our drinking', 'brand name product makgeolli', '2009 newly harvested rice makgeolli', and 'newly harvested rice nouveau makgeolli' of 'Baesangmyun Brewery Co.,Ltd' show exellent designs. I expect high quality of package graphic design.