>본 연구는 지금까지 발표 되어온 지역사회중심교수 관련 국내외 논문 72개를 분석해서, 한국 상황에 적절한 정신지체 중고등학생의 지역사회중심교수 전략개발을 위한 기초자료를 제시하는데 그 목적이었다. 논문분석 결과 다음과 같이 6개의 전략이 정신지체 중고등학생을 위해서 효과적으로 사용되고 있는 지역사회중심교수 전략으로 분류되었다. (1) 생태학적 평가; (2) 지역사회중재와 교실중재로 구성된 다양한 교수장소 이용; (3) 동료지원; (4) 일반사례 교수; (5) 시각적 단서 활용; (6) 최소촉진법, 시간지연법으로 구성된 반응촉진법 사용이에 따라 추후 연구들은 한국 상황에 적절한 정신지체 중고등학생의 지역사회중심교수 전략 모형개발에 관한 연구들로 확대되어야 할 것이다. <주제어> 지역사회중심교수 전략, 지역사회활용기술, 정신지체 중고등학생As goals of this research, we present basic data for community based instructional strategies of middle and high school students with mental retardation after analyzing seventy two Korean and overseas papers related to community based instruction, of which strategies can be appropriately applied to environment in Korea. As research results, six different community based instructional strategies are classified with (1) ecological assessment, (2)community-based instruction and class-based instruction, (3)peer support, (4) general-case instruction, (5) visual cues, (6) response-prompting procedures (i.e., least to most prompting, time delay). Therefore, researches in future should be extended to development for community based instructional strategies of middle and high school students with mental retardation that are properly applied to environment in Korea.