본 연구의 목적은 창의적 인재의 특징, 창의적 인재 교육을 위해 현재 적절히 실천하고 있는 중등학교 교육과정과 문제점 및 개선 방안을 탐색하는 데 있다. 연구 방법은 델파이 조사였으며, 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 창의적 인재의 특징은 높은 도전정신/모험심, 집념/끈기, 미래지향적, 민감성, 자기주도성, 독창력, 문제해결력, 다양성/개방성, 융통성, 창출력, 호기심, 몰입, 흥미를 보이는 것으로 인식되었다.
둘째, 창의적 인재 교육에 부합하는 중등학교 교육과정의 실제 요인들은 특별 교육과정, 동아리 활동, 교과 교육내용과 창의성 교육 연계, 학생 선택형 교육과정, 탐색 여행 및 자율 교육과정 마련 등으로 나타났다.
셋째, 문제점 혹은 저해 요인으로는 입시 제도의 문제, 지식 위주의 교육과정 편성?운영, 교과 내용 과다, 학생 중심의 편성운영 부족, 체험활동 또는 방과 후 활동 부족/국가 교육과정의 획일적 기준 보급, 주요 교과 위주의 교육과정 운영 등인 것으로 인식되었다.
끝으로, 개선방안으로는 자율적인 학교 교육과정 편성/운영, 교과 교육 내용과 창의성 교육연계, 교과교육과 창의적 체험 활동의 유기적 결합, 융합교육을 위한 통합교육과정 편성운영, 진로교육 내실화 등이 도출되었다.The purpose of this study is to investigate the perception to the traits of the creative person, the good implementations of, the obstacles to, and the improving ways of curriculum for cultivating students' creativity in secondary school. The method of this study is Delphi Technique. The results are as follows;Firstly, the traits of the creative person perceived by the respondents are challenges/adventurous spirit, tenacity/endurance, future-oriented, susceptibility, self-directed, originality, problem-solving skill, diversity/openness, flexibility, creativity, curiosity, immersion, interest, so on.
Secondly, the respondents perceived the good implementations of curriculum for cultivating students' creativity in secondary school, which are extracurricular activities, club activities, connection with subject matters' contents and creativity, student-choosing curriculum, inquiring field trips and autonomous curriculum, so on.
Thirdly, the obstacles to curriculum perceived by the respondents are problem of entrance examination system, knowledge-based curriculum implementation, overloaded subject matters' contents, lack of student-centered curriculum implementation, lack of heuristic activities or after school activities, a uniformed standard curriculum diffusion in national level, major subject matter-centered curriculum implementation.
Lastly, the improving ways of curriculum perceived by the respondents are autonomy for school curriculum implementation, connection with subject matters' contents and creativity, organic connection of subject matters and creative heuristic activities, integrated curriculum for confluent education, career education enforcement, so on.