본 연구는 인간과 세계를 매개해 주는 공간을 디자인이라는 기술성이 적용된 대상이라고 보는 돈 아이디의 기술 철학적 관점을 연구의 전제로 한다. 이를 바탕으로 인간과 기술 간의 관계 지향성 구조와 도구적 지향성 구조를 기초로 하여, 상호작용 공간 모달리티가 가지는 매체와 공감각적 속성과 특징을 연구하였다.
모달리티가 사용자가 상호작용 대상과 어떻게 상호작용할 것인지에 대한 방법론인 것처럼 이를 공간에 적용하는 상호작용 문법이 공간 모달리티이다. 이는 공간이 가지는 감각적 반응 요소로서, 사용자의 감각과 대화적 상호작용을 가능하게 한다. 또한 모달리티는 인간 감각 확장으로서 매체적 성격을 가지며 돈 아이디가 주장하는 도구적 지향성을 바탕으로 사용자와 공간 사이에 감각과 경험의 변형을 일어나게 한다. 본 연구에서는 이 모형 구조를 잠재적 기본이 되는 프레임으로 보고 지향성, 감각장 조절 그리고 맥락 조절을 제시하였다. 이러한 기본 프레임을 바탕으로 공간 모달리티는 세 가지의 매체·공감각적 특징을 가지는데 그것은 반응, 통제, 관계이다. 이들 매체·감각적 특징 요소의 서로 다른 강도 차이가 공간 상호작용 모달리티의 특징으로 나타난다.
본 연구에서는 요소별 강도 차이 조합으로 6가지 예측 모형을 제시하였다. 각 예측모형별 사례를 통해 상호작용 공간의 목적과 프로그램에 따른 공간의 특징과 예측 양상의 특징들도 확인하였다. 이를 통해 공간 모달리티가 공간을 매개로 사용자와 세계 간의 상호작용 관계를 유도하고, 사용자가 새로운 인식과 경험을 통해 세계에 대한 지평을 확장한다는 사실을 확인하였다. 상호작용 방법론으로서 공간 모달리티에 대한 연구를 통해 상호작용 공간디자인에 대한 기초 연구로서 가치가 있다고 하겠다.This study is focused on Don Ihde’s intentional structure of technology in which designed space is the object of technology which is mediated between humans and the world. Based on the structure of relational and instrumental intentionality between humans and technology, it is a study about the media·synaesthetic characteristics of spatial modality in an interactive space. It is therefore a methodology of how spaces interact with users in space, in terms of the spatial design. It is the element of sensorial response that allows a user’s to interact with this space. Also, it has the characteristic of media as an extension of human sensory experience, and it transforms the senses and experiences between users and designed spaces with instrumental intentionality. This model of spatial modality has three elements as a potential frame: intentionality, control of the sensorial field, and the context. In terms of this basic and potential frame, the media·synaesthetic characteristics of spatial modality also have three elements; response, restrict and relations. These create different aspects among the purposes and programs of interactive spaces, and users as characteristics of spatial modality.
This study shows six forecast models which come from combinations of elementary strength. Through examples of six forecast models, the features of interactive spaces are verified in accordance with the purposes and programs. This study will contribute to the research on interactive space design as a basic study of spatial modality.