오늘날 지속가능성은 친환경을 바탕으로 사회문화적 가치 생산과 기업의 경제적 가치 창출까지 아우르는 확장된 개념으로 인식되고 있다. 이와 더불어 지속가능디자인은 경제, 환경, 사회를 통합한 통합적 디자인 활동으로 재정의 되어 확산되고 있다.
더욱이 글로벌 비즈니스 환경에서 지속가능디자인은 과거 제품 개발 중심의 활동 영역을 넘어 전사적인 시스템 아래 명확한 가이드라인을 바탕으로, 친환경 소재 선택과 더불어 혁신적인 제품, 서비스 개발로 환경적 이익 창출과 삶의 질 개선, 지역사회와의 다양한 커뮤니케이션을 통한 기업 이미지 향상을 도모하고 있다.
이러한 환경변화에 따라, 본 연구는 문헌 연구를 통해 지속가능디자인의 개념을 정립하고, 이를 바탕으로 친환경, 그린, 재활용 디자인의 개념을 넘어선 진보된 지속가능한 디자인경영의 정의와 새로운 역할을 제시하고자 했다. 이에 세계적인 기업인 지멘스, 슈나이더 일렉트릭, GE, 나이키, 도요타 자동차의 사회 및 환경적 가치를 바탕으로 경제적 가치를 통합한 지속가능디자인의 성공 사례를 살펴봄으로써 기업 차원의 지속가능디자인을 통한 지속가능 디자인경영 접근 방법을 제안한다.Recently, the sustainability can has been widely summarized from creating social and cultural values based on the eco-friendly environment to creating economic one of companies. According to current trend, the sustainable design might be an integrated design activities of economic, environmental, and social responsibilities.
The sustainable design meant product development in the past, but it is extended to create the environmental benefits from the selection of the eco-friendly materials in the development of innovative products and services, improve the quality of human life and increase the brand equity based on the clear guidelines under the corporate system in the global business environment.
Based on these new changes, this study discussed the new concept and rule of the sustainable design covering the eco-friendly, green and recycling design. In this regard, five global companies — Simense, Schneider Electric, General Electric, Nike, and Toyota Motors — have been analyzed to examine successful fundamentals of the sustainable design activities contained to social, environmental and economical values together, suggesting the strategies of design management via sustainable design at the corporate level.