본 연구에서는 우리나라 고등학교 학습자의 영어 쓰기에 나타난 담화 능력을 파악하여 문법이나 어휘의 정확성이 아닌 담화적 측면에서 나아가야할 영작문 지도 방향을 모색하고자 한다. 이를 위해 체계기능언어학(systemic functional linguistics)에 기반한 의미·기능 중심 접근법을 통해 국가영어능력평가시험(National English Ability Test: NEAT) 쓰기 답안을 분석하여 고등학생들이 사용한 다양한 언어 요소를 글의 전체적인 맥락 안에서 살펴보고 학습자 작문에서 발견된 담화적 특징들을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 NEAT 3급 문항 유형 중 문단 단위의 글쓰기를 요구하는 ‘편지 쓰기’와 ‘그림 묘사 및 추론하여 글쓰기’의 답안을 점수대별로 각 100개씩 선정한 후 문법과 기능을 연계시킨 체계기능언어학에 기반한 분석틀을 활용하여 내용 제시, 저자의 시각과 태도 제시, 담화의 구성 영역에서 답안에 나타난 작문 특성을 질적으로 분석하였다. 그 결과 내용적, 대인적, 텍스트적 의미 전달에 있어 학생들이 다양한 언어 요소를 사용하여 자신의 표현하고자 하는 의미를 영어 글쓰기를 통해 효과적으로 표현하는 능력이 부족함을 알 수 있었고, 글의 유기적 흐름을 위한 학생들의 담화 구성 능력도 향상될 필요가 있음을 발견하였다. 본 연구의 결론에서는 NEAT 쓰기 답안 분석 결과가 고등학교 영작문 지도에 시사하는 바를 논의하고 이를 토대로 우리나라 학생들의 영어 쓰기 능력 향상을 위해 체계기능언어학에 근거한 의미·기능 중심의 영어 쓰기 지도 방안의 도입을 고려할 것을 제안한다.This study attempts to identify discourse features of Korean high school students’ English writing and to suggest ways of teaching English writing with a focus on discourse competence. To this purpose, student answers to NEAT (National English Ability Test) writing items were analyzed to discover the linguistic resources used by the students from a discourse analytic perspective. To develop an analytical framework, we drew on notions from systemic functional linguistics, in which linguistic items are treated as inseparable from the meanings and functions they carry. Within this framework, student writings were analyzed in three areas: presentation of content, the writer’s stance and attitude, and the organization of discourse. The results indicate that the students have limited ability in utilizing various linguistic resources needed for effective communication of meaning in their writing. Based on the results, we propose an approach to teaching English writing that emphasizes the meaning and functions of language.