본 연구는 청소년 금융소비자교육에 대한 요구도와 청소년이 속해 있는 사회적 환경에서 발생하는 주변인들의 정서적 지지인 사회적 지지가 금융소비자교육의 긍정적인 수용인 만족도, 재참가의도, 그리고 구전에 어떤 영향을 미치는지를 분석한 것이다. 이를 위해 먼저 청소년 금융소비자교육분야에 관한 요구도를 분석하였는데, 요구도가 높은 금융소비자교육분야는 소득과 수입, 돈을 사용하는 의사결정, 지출계획과 방법, 소득과 소비 및 재무, 저축과 저축상품 등으로 나타났다. 이것은 이들이 제공받은 금융소비자교육의 분야에서 확장된 영역으로, 이러한 결과는 청소년 금융소비자교육에 대한 청소년들의 요구도는 금융소비자교육에 노출됨으로써 자신들이 이해하기 용이한 금융소비자교육분야에 대해 더 많은 정보를 요구하게 된다는 것을 의미하는 것이라 할 수 있다. 다음으로 금융소비자교육에 참가한 적이 있는 청소년들의 금융소비자교육에 대한 요구도와 사회적 지지가 청소년들의 금융소비자교육에 대한 만족도와 재참가의도, 그리고 구전에 미치는 영향을 분석한 결과, 청소년 금융소비자교육에 대한 개인적 요구도는 금융소비자교육의 개인적 수준에서의 긍정적인 수용인 만족도와 재참가의도, 그리고 사회적 수준에서의 구전 모두에 유의한 영향을 나타내는 것으로 나타났다. 또한 사회적 지지의 경우 금융소비자교육에 대한 참가를 통한 만족도에는 교사의 지지, 교우의 지지, 그리고 친구의 지지가 유의하게 나타나고, 재참가의도는 친구의 지지만 유의한 것으로 나타나고 있으며, 구전에는 교우의 지지와 친구의 지지가 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 청소년 금융소비자교육은 먼저 주로 담당하고 있는 학교를 통해 청소년들에게 금융소비자교육을 제공하여 청소년들을 금융소비자교육에 노출시키고, 이를 바탕으로 개인적으로 관심 있는 부분을 중심으로 하여 체계적으로 확장시킬 수 있는 적절한 방법을 제공하는 것과 친구들과 함께하는 금융소비자교육프로그램 개발 등이 중요하다고 할 수 있겠다.In this study, we attempt to explore how a personal demand and social support influence to acceptance of adolescents financial education. For the purpose, we explore three research questions; (1) What is the important part in adolescents financial education? (2) How the personal demand and social support influence to satisfaction and revisit intention of adolescents financial education? (3) How the personal demand and social support influence to positive word of mouth of adolescents financial education?
First of all, we selected the research objects of the final 273 adolescents who have got financial education, and collected data from questionnaire. For extracting social support variables, we have done factor analysis, and the result showed 4 factors which are parents support, teacher support, classmate support, and friend support. Also we analyzed multi_regression and logistic regression using SAS 9.2 for influence of personal demand and 4 types of social support to satisfaction, revisit intention, and word of mouth of adolescents financial education.
The results of analysis therefrom are as the following. Firstly, in the result of the analysis on the influence of personal demand to satisfaction, revisit intention, and word of mouth of adolescents financial education, the higher the personal demand, the higher satisfaction, revisit intention, and word of mouth of adolescents financial education. Secondly, in the result of the analysis on the influence of social support to satisfaction, the higher the teacher support, classmate support, and friend support, the higher satisfaction. Thirdly, in the result of the analysis on the influence of social support to revisit intend, the higher the friend support, the higher revisit intend. Forth, in the result of the analysis on the influence of social support to word of mouth, the higher classmate support, and the friend support, the higher word of mouth.