유비쿼터스 환경에서의 인터랙션은 이제 컴퓨터 모니터를 뛰어넘어 다양한 공간에서의 공감각적인 경험을 요구하고 있다. 하지만 인터랙션 디자인이나 그에 대한 연구 분야에서는 아직 컴퓨터를 중심으로 한 HCI나 웹, 또는 어플리케이션 중심의 간단한 UX 디자인(사용자 경험디자인)의 수준을 벗어나지 못하고 있다. 인터랙션 디자인을 현상적인 측면에서의 즐거운 경험으로만 취급하고 있기 때문이다. 그러나 인간 중심의 진정한 인터랙션 디자인은 상호소통이며 다감각적인 체험이 중요한데 이를 위해서는 인터랙션 시스템의 기본이 되는 프레임 워크와 사용자의 경험과 직접 연결된 모달리티에 대한 연구가 필수적이다. 모달리티란 특정 공간 내에서 사용자가 대상체와의 의사소통을 위해 의식적으로 개입할 때 특정한 입출력문법을 사용하는 의사소통의 방식으로 인간의 생리학적 감각을 직접, 혹은 인터페이스를 사용하는 방법을 말하며 이러한 모달리티는 데이터의 입출력, 입출력 미디어의 제어 그리고 사용자에게 인터랙션 디자인에 대한 새로운 경험을 제공해주는 가장 중요한 요소이다. 이 연구는 모달리티의 모형을 설정하고 모형을 이루는 요소의 조합으로 인터랙션 작품의 사례를 분석하여 모달리티 디자인이 나아가야 할 지향점을 제시하여 디자이너는 보다 깊이 있는 인터랙션 디자인을, 사용자들은 보다 즐거운 인터랙션 디자인을 경험할 수 있도록 하는 데에 그 목표가 있다.It beyond the screen needs more synesthesia experience in various spaces and in the ubiquitous environment. However, for them, study in the field of interaction design and yet a computer-based HCI, or web, or application-oriented design, a simple UX (user experience design) cannot escape the low level. Because many studies are superficially handling the interaction design as only a pleasant experience. The interaction design between human-centered is a multisensory experience of communication and it is important for the interaction of the system and understanding of the underlying framework and modalities of the user experience. It is very essential for the study. Modality is the way to communicate between users and systems (or other users) with the specific I/O grammar as a way of communicating directly through human physiological senses. It is important that the modality functions for I/O data handling, I/O media control and offering new user experiences. Without prior knowledge and intuitive to use without the inconvenience of a multisensory experience in order to provide space, the basic framework for the interaction of design research and modalities for the broader design approach are required. Users can enjoy in various places in synesthesia and further studies should be conducted.