초등 저학년 교육과정과 교과서에서의 교과간 내용 중복은 교육과정 설계의 비합리성의 일면을 보여주며, 교과 통합의 대상과 통합 방식에 대한 재검토가 필요하다는 것을 의미한다. 특히 ‘바른 생활’과 ‘슬기로운 생활’ 교과간의 내용 중복은 교육과정과 교과서에서 드러나고 있다. 이러한 현상은 통합 교과 자체의 불합리성과 함께 유치원과 초등학교 3학년 교육과정과의 연계성 면에서 한계를 갖는다. 본 연구는 바른 생활과 슬기로운 생활의 ‘사회’ 영역간의 내용 중복 문제를 다루기 위해 2007년 개정 교육과정 문서를 중심으로 두 교과의 교육과정을 병치 비교하였고, 유치원 교육과정과 유관한 교과 교육과정을 분석하였으며, 그 동안 축적되어 온 초등 통합 교과의 실태와 초등교육 관계자의 인식 및 요구에 대해 고찰하였다. 학교교육에서 교육과정 기준이 발휘하는 중요한 역할을 고려할 때, 현재의 통합 상황은 통합 교과 내 그리고 통합 교과 간에 문제를 안고 있는 점에서 향후 합리적으로 조정되어야 할 것이다.This study aims first, to analyze educational contents overlapping between integrated subjects in lower primary curriculum, second, to reflect the relevance of curriculum integration method since the 6th curriculum.
The results of this study are as follows:The efforts of integration since 4th curriculum period have much fluctuated, so it can hardly be evaluated as effective or efficient. The more recent 2007 national curriculum also attempts to sustain the integration approach in primary curriculum. But there can be found much overlapping around the nature and educational objectives, contents especially between the two subjects, Moral life and Social studies part of Wise life. Moreover, the science part of Wise life has been ignored since 6th period. These problems have put limits on curriculum articulation between early childhood curriculum and 1st and 2nd grades curriculum. And that of between 2nd and 3rd grade has continued to be impeded.
To fix these problems, this study suggests as follows:First, the purpose and method of curriculum integration should be critically re-examined to provide more relevant and qualified learning opportunities for students, which guarantees more effective and efficient learning experiences in accordance with the national curriculum standards. Second, high-quality standards must be established to play a role of blueprint for primary education. Finally, the policy of textbooks and teaching materials must be opened to maximize the synergy effects of curriculum integration.