본 연구의 목적은 최근 새로운 여가산업으로 각광 받고 있는 스파시설을 이용하는 이용자들의 노블티 특성과 여가만족도 간 관계를 규명하는데 있다. 이를 위해 본 연구는 편의표본추출법에 의해 최근 1년 사이 스파시설을 체험한 대상자 250명을 선정해 설문조사를 실시했으며, 이중 총 210개의 유효자료를 분석에 활용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 스파시설에 대해 이용자들이 노블티를 구성하는 요인은 흥미추구, 사교추구, 일탈추구 등의 세 가지 요인으로 나타났다. 둘째, 이용자들의 스파시설에 대한 노블티 특성에서 기대치와 경험치를 비교한 결과 기대치가 경험치보다 높게 나타났으나 일탈추구에 관한 한 기대치보다 경험치가 높았다. 셋째, 세 개의 하부요인들은 여가만족도에 일부 요인들이 유의한 영향을 미치는 것은 기대치와 경험치 모두에서 일탈추구만 여가만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 판단된다.This research is focused foremost on the novelty of using a spa for the first time and second on the customer’s level of satisfaction. By studying this, we can adopt various theories between the two main points and thus begin to analyze them as well. The result that was obtained is as follows: Focusing solely on the novelty part, turns out that the expectation rate was higher than the mean experience value and the reason why the customer’s expectation value influenced their out-coming satisfaction rate was due to their adventurous chase on the novelty rate. The same reason applied in explaining why the experience value of the customers influenced their satisfaction level as well. In conclusion, this research shows that such leisure satisfactions (going to the spa and etc.) tend to increase along with the increasing customers’ need to escape from their normal life and surroundings.