본 연구에서는 국가영어능력평가시험 예비시행 자료에 기초하여 영어 학력에 영향을 미치는 교육 맥락 변인들에 대한 분석을 통해 영어 학력 격차를 해소하기 위한 방안에 대해 모색하고자 하였다. 2수준 다층 모형을 적용하여 영어 학력에 영향을 미치는 학생 수준 및 학교 수준의 변인들을 분석한 결과는 다음과 같다. 학생 수준의 변인들 중 학업 포부, 학습 태도, 학습 동기 및 자기 주도적 학습 시간 등의 변인들이 학생들의 영어 능력에 영향을 미치는 중요한 변인으로 나타났다. 또한 학교 수준 변인들 중에서는 학교 소재지, 남녀공학 여부, 원어민 교사 여부, 영어 수업 비중 등이 일부 영역에서 유의한 영향을 미치는 변인으로 나타났으나, 전반적으로 볼 때 그 영향력은 크지 않은 것으로 확인되었다.This study investigated the effects of educational context on students' English achievement using the preliminary implementation data of the National English Ability Test (NEAT). Based on study results, the researchers tried to find ways to eliminate the achievement gap in English. Analyses using the two-level hierarchical model revealed that academic aspirations, learning attitudes, learning motivations, and self-directed learning time affect students’ English proficiency. In addition, at the school level, results indicate that school location, coeducation, native teachers, and the percentage of teaching in English are critical factors which affect students' English achievement. Study findings also indicate that the effect size of these variables is generally not large.