최근 초등학교 일반학급에서는 문제행동 중재에 대한 고민과 관심이 증가하고 있다. 본 연구의 목적은 초등학교 일반학급에서 긍정적 행동지원을 적용한 선행연구의 분석을 통하여 연구경향, 적용된 중재전략과 그 효과를 분석하는데 있다. 이를 위하여 학술 데이터베이스 검색을 통해 1997년부터 2013년까지의 국내 학술지 연구 총 10편을 수집하여 그 내용을 분석하였으며 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상은 초등학교 중학년(3, 4학년)이 저학년이나 고학년보다 많았고, 보편적 차원보다는 개별차원의 중재 연구가 주를 이루었다. 연구설계로는 단일대상 연구가 가장 많이 실시되었으며, 중재는 주로 교실에서 이루어졌고 중재기간은 다양하였지만 한 학기를 넘지 않았다. 중재 효과 측정을 위해서 관찰기법이 가장 많이 활용되었다. 둘째, 긍정적 행동지원의 적용 전략으로는 보편적 차원에서는 학급규칙활용이, 개별차원에서는 선행사건 중재와 후속결과 중재가 가장 많이 활용되었다. 셋째, 긍정적 행동지원은 학교 또는 학급전체의 문제행동 감소와 개별 학생의 문제행동 감소에 효과적인 것으로 나타났다. 연구 결과를 토대로 논의와 제언을 제시하였다.Recently, the attention to the interventions for elementary school students with problem behaviors in inclusive classrooms are increasing. The purposes of this study were to review the recent literatures on applying Positive Behavior Support(PBS) in the inclusive classrooms in elementary schools and to analyze the intervention strategies and educational effectiveness for PBS as well as the research trends appeared in the research. The search procedures through the Web-database systems were implemented to find the proper studies, and a total of 10 articles from 1997 to 2013 were included in this review. The results, first, indicated researchers had more interests in third and fourth graders as subjects and in providing interventions at a individual level than at a universal level. The single subject study method was mostly implemented as a research method. The PBS interventions were implemented mostly in the area of classrooms rather than other places. Intervention periods appeared in papers were diverse, but those did not go beyond one semester. Most researchers preferred observation methods for examining the effectiveness of PBS interventions. Results also found that the most frequently used strategies applying PBS were the ‘use of classroom rules’ as a universal level and antecedents intervention and consequences intervention as a individual level. Finally, the PBS interventions at both a individual level and a universal level were effective in reducing the problem behaviors. Implications and suggestions based on the results were discussed.