본 연구는 학교체육수업을 통해 스포츠맨십이 형성되는 요인을 분석함으로써 스포츠맨십 프로그램의 실행 전략을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 서울 소재 ‘Y’중학교 체육수업에서 스포츠맨십 교육 프로그램을 1년 동안 실행하였고, 학생 250여명을 인성 수준별로 A~D의 4개 그룹으로 나눈 뒤 각 그룹별로 1명씩, 모두 4명의 주제보자를 선정하여 수업 활동을 관찰하였다. 스포츠맨십 실천록과 행동 체크리스트, 질문지, 면담을 통해 자료가 수집되었으며, 빈도 분석과 귀납적 범주 분석을 통해 스포츠맨십 형성 요인을 프로그램, 학생, 교사, 환경 요인으로 범주화하였다. 프로그램 요인측면에서는 활동 종목의 특성과 학습 시간에 따라 스포츠맨십의 실천 횟수, 덕목의 비중이 다르게 나타났으며, 교수·학습 방법의 연습과 경기, 실천록 쓰기, 읽기와 보기, 평가, 개념 이해의 순으로 영향을 미치고 있었다. A~D그룹의 주제보자별로 형성 요인에 대한 인식의 차이가 있었으며, 수업 단계별 행동 실천 횟수, 사회성과 도덕성의 비중이 다르게 나타났다. ‘칭찬과 믿음’, ‘갈등해결’, ‘솔선수범’과 같은 교사요인과 실제 ‘연습·경기’가 가장 큰 형성 요인으로 나타났으며, 이 외에도 ‘친구들의 시선이나 평가’, ‘친구의 언행’ 등 또래 환경이 스포츠맨십 형성에 영향을 미치고 있었다. 이를 바탕으로 스포츠맨십 함양 프로그램은 운동화(직접체험)→사회화(관계 형성)→학습화(간접체험)→운동 실천→일상 실천의 5단계 실행 전략이 요구된다. 1~3단계는 상호 보완적 선순환구조의 특징을, 4, 5단계의 특징은 1~3단계에서도 실천될 수 있다.The purpose of this study was to examine teaching strategies of sportsmanship education program through the analysis on formation factors in middle school P․E classes. 250 second grade students of middle school in Seoul were applied to the "sportsmanship education program"(Park, 2011). They were divided into 4 groups(A~D) according by character traits. 4 main informers were selected amon them. For data collection, student journals, open questionnaires, interview, checklist were done, and these data analyzed in terms of Spradley(1980)’s inductive analysis to discover patterns, themes and categories. Also frequency analysis was applied for examining the sportsmanship behaviors. Formation factors of sportsmanship were classed as program, students, teacher, surroundings. Sportsmanship behaviors frequency and the ratio of sportsmanship virtues varied depending on the activities and time. The influences of instructional methods appeared in order 'practice and match', 'writing journals', 'reading and watching', 'assessment', 'understanding concepts'. Differences on perceived formation factors were depending on each main informers. Sportsmanship behaviors frequency, the ratio of sociality and morality appeared differently each instructional stage. The most influential formation factor was the teacher's attitude like to 'praise and confidence', 'resolution of conflicts', 'leading by example'. Besides surroundings like to 'attention and judgement by friends', 'friends' behaviors' had an influence on formation of sportsmanship. Consequently sportsmanship education program need the following 5 step-teaching strategies: spotization(direct experience)→socialization(building relationship)→academization(indirect experience)→practice in sports→practice in daily life. 1~3 steps means complementary 'virtuous cycle' and 4~5 steps can be practiced in 1~3 steps.