본 연구는 통합적 스포츠맨십 교육 프로그램의 개발과 적용을 통해 중학생의 스포츠맨십 형성 유형과 양상을 탐색하는데 목적이 있다. 문헌조사, 국내외 프로그램 분석, 전문가 협의회를 통해 프로그램을 개발하였고, 서울 소재 중학교 2학년 학생 250여명을 연구 참여자로 하여 농구, 이어달리기, 배드민턴 종목별로 교육 프로그램을 개발하고 적용하였다. 자료의 수집은 참여 관찰, 현지문헌, 심층면담, 현장 일지 등에 의해 이루어졌으며, Spradley(1980)의 영역분석, 분류분석, 성분 분석에 따라 자료를 기술, 분석, 해석하였다. 학생들이 형성한 스포츠맨십은 인지, 감정, 행동의 세 가지 유형으로 분석되었다. ‘인지적 스포츠맨십’은 스포츠 활동에 내재된 가치를 인식하는 ‘가치 이해’, 자신과 타인의 행동과 상황을 비판적으로 분석하는 ‘가치 평가’, 일상생활과 관련지어 사고하고 해석하는 ‘가치 확장’의 형식으로 나타났다. 감정적 스포츠맨십은 스포츠 활동에서 사물, 인물과 다양한 감정을 교류하는 ‘감정이입’, 감정을 수용하고 느끼며 의지를 표현하는 ‘감정조절’, 자신과 타인의 행동에 대해 정서적인 평가를 하는 ’정서적 성찰‘의 형식으로 나타났다. 스포츠맨십 관련 행동은 ‘성실한 참여 및 학교생활’, ‘협동으로 만들어진 우정’, ‘정직한 경기와 판정’, ‘동료, 상대선수, 가족에 대한 배려’로 나타났다 이를 통해 인성 함양을 위한 체육교육은 첫째, 사람됨의 교육이 핵심 목적이 되어야 한다. 둘째, 반드시 의도적이고 체계적인 프로그램이 선정되고 조직되어야 한다. 셋째, 다방면의 교육방법이 적용되어야 한다. 넷째, 스포츠맨십 교육의 성패는 교사의 모범이 전제가 되어야 한다. 다섯째, 체육수업뿐만 아니라 학급, 학교, 가정과의 연계와 협력을 통해 ‘스포츠맨십 공동체’를 구성하는 것이 필요하다.The primary purpose of this study is to explore the formation type and aspect of middle school students' sportsmanship through developing and implementation of integrated sportsmanship education program(ISEP). In regards to developing sportsmanship physical education program concepts and contents, documentation including a range of sportsmanship programs, and peer review were used. 250 second grade students of middle school in Seoul were applied to the integrated sportsmanship education program developed within basketball, relay and badminton. For data collection: participant observation, in-depth interview, cultural assets from field, and field notes were done, and these data described and analyzed in terms of Spradley’s work(1980) including domain analysis, category analysis, and component analysis respectively. Building sportsmanship on students could be analyzed in three types: cognition, emotion and behavior. Students was obtained sportsmanship cognition through the forming stage as follows: 'understanding value', 'evaluating value' and 'enlarging value'. Next, sportsmanship emotion was built as subsequent stage: 'empathy', 'emotion control' and 'emotional reflection'. Lastly, sportsmanship behavior showed 'sincere participation and school life', 'friendship based on cooperation', 'fair play and judgment', 'caring about colleague, opponent and family'. Thus suggestion on physical education for cultivating character as follows. First, character education should be main goal of physical education. Second, intentional and systematic program is positively necessary in order to achieve social and moral development. Third, a range of educational method should be applied to sportsmanship education. Fourth, the role of the teacher is essential for sportsmanship education. Fifth, when it comes to sportsmanship education, it is crucial to build ‘community for sportsmanship’ by means of linking among class, school and family beyond physical education class.