본 연구에서는 중등 과학 교육과정 개정(제7차 교육과정, 2007 개정 교육과정, 2009 개정 교육과정)에 따라 첨단과학기술분야와 관련된 내용이 어떻게 다루어지고 있는지 살펴보기 위하여 6 첨단과학기술분야(6T; IT, BT, ET, ST, NT, CT)를 기준으로 내용을 조사하고, 내용의 서술 범주를 분석하였다. 분석 결과, 교육과정이 개정될수록 첨단과학기술분야의 내용이 증가함을 알 수 있었다. 중학교 교육과정 보다 고등학교 교육과정에서 첨단과학기술분야의 내용을 다수 제시하고 있었으며, 각 교육과정마다 특정 첨단과학기술 영역의 내용을 강조하고 있었다. 또한 교육과정이 개정될수록 첨단과학기술분야의 원리가 증가하고 첨단과학기술의 기초 및 영향은 감소함을 알 수 있었다. 따라서 현재 논의 중에 있는 2009 개정 교육과정에 따라 개발될 과학 교과서에서는 학생들이 흥미를 갖도록 첨단과학기술과 과학 교과와의 연계성을 고려하여 학습자의 수준에 맞는 첨단과학기술 내용을 제시해야 할 필요가 있다.The study purported to examine the science content on advanced science technology across the 7th Curriculum and its revisions from 2007 to 2009. The contents were divided into 6 technology areas which are IT, BT, ET, ST, NT, and CT and within each category. And the format of the learning content was also analyzed.
The results indicated that with more revisions, the content on the advanced science technology increased. High school text books deals more content on the advanced science and technology than the middle school text books, and each revisions had specific emphasis on various topics pertaining to the advanced science technology. Also along the revisions, the content on the principles of advanced science technology increased, and instead, its fundamental aspects and the consequences decreased.
Therefore it is suggested that the 2009 revisions should incorporate learning content that can elicit students' interest in science subjects by linking them with advanced science technology from the learner-centered stances.