학문 분야에 따라 분화된 지식체계의 한계성을 극복하고 나아가서 새로운 산업적 가치를 창출하기 위하여 다학제간 융합이 조명 받고 있다. 고도의 창의성이 필요한 디자인의 영역에서도 다학제간 융합은 매우 중요하다. 정보기술의 시대에 디자인과 기술은 서로 밀접한 연관을 가지며 그들의 융합을 시도한 산업적 노력들이 창의성을 내세워 큰 성공을 거두고 있다. 기술과 디자인의 융합은 다양한 깊이에서 일어날 수 있는데, 보다 근본적인 융합의 계층은 인문학적 주제들을 바탕으로 한 융합이라 할 수 있다. 즉, 하나의 기술이 가진 근본적 의미가 디자인 또는 예술이 가진 근본적인 의미와 공통분모를 이룰 때 융합의 시너지가 커질 것이다. 이러한 근본적 의미를 짚어내는 것이 인문학 교육의 역할임을 본 논문에서 사례를 들어 먼저 기술한다. 본 논문에서는 나아가서 이와 같은 융합에 대한 접근 방법을 기초로 아시아의 범위에서 인문학 교육이 기초가 되는 하나의 융합적 디자인 교육기관의 형태에 대한 제안이 기술된다. 본 제안은 인문학, 디자인, 및 정보기술의 기초 교육에 충실하고 폭넓은 산학협력이 접목된 모델로써 아시아의 가치를 현대 디자인과 기술의 융합에 적용하여 교육의 경쟁력을 향상시키는 목표를 가진다.Interdisciplinary convergence in education is under a spotlight in order to overcome the limitation due to divided practices into academic areas and to create new industrial values. Interdisciplinary convergence is also important in design area that requires high level of creativity. In the information technology age, design and technology are tightly related and the industrial efforts in their convergence allowed great successes based on creativity. While technology and design convergence can take place in various levels, a fundamental convergence should be based on humanities studies. That is, when a meaning in technology and a meaning in design or art stay in common so that synergistic effects can be maximized. By taking examples, this paper attempts to show that looking at those fundamental meanings is a role that is played by the study of humanities. This paper then describe a suggestion towards a design education institutions that is featured by interdisciplinary convergence. This suggestion is characterized by enforced education on the foundation of humanities studies, design and information technology that is supported by active and effective industrial cooperation in order to enhance the educational competence.