본 연구는 바람직한 학급 문화를 제시하고자 특성화 교육활동과 교육적 신체 활동을 통해 자율적으로 고유한 학급문화를 형성하고 있는 희망초등학교를 4개월 동안 질적 연구 방법으로 관찰하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학급 문화는 교내문화, 운동문화, 교외문화로 나타났으며, 매일체육활동(티볼)이 이러한 학급 문화의 중핵이었다. 둘째, 이러한 교육활동의 중심에는 교육주체간의 긴밀한 신뢰가 있었으며, 특히 학부모와 교사의 지속적인 대화를 통한 레포 형성이 이를 뒷받침 하고 있었다. 이상의 연구결과를 토대로, 매일체육의 교육적 효과와 교육 주체간의 상호작용을 살펴보았으며, 마지막으로, 체ㆍ덕ㆍ지를 통해 교육이상을 실현할 수 있는 매일체육 프로그램의 개발을 제안하였다.This study is intended to suggest a desirable class-culture and to prove this problem, we observe a elementary class to 4 months by qualitative research methods which take shape a intrinsic class-culture autonomically through specialized educational activities and educational physical activity. The result is as follows. First, the class-culture shows inner-culture, athletic-culture, and external-culture, and ‘daily physical activity(Tee-ball)' was the core of class-culture. Second, a close faith among main agents of education and especially, continuous communication has supported form a rapport. In this result, we look into education effect of daily physical education and interaction of main agent of education and lastly, we suggested a development project of daily physical education program for education ideal.