‘첩학(帖學)과 비학(碑學)의 절충’은 추사(秋史) 김정희(金正喜)의 서예 세계를 이해하는 관건으로 주목받아왔다. 필자는 이전에 김정희가 완원(阮元)의 업적을 수용하면서도 완원과는 다른 관점을 지녔다고 서술했다. 완원은 왕희지의 진적이 존재하지 않아 중국 서예사가 왕희지는 허상이었다고 주장하지만, 김정희는 왕희지 진적의 특징이 중국서예사를 통해 실제로 계승되었다고 주장했기 때문이다. 본 논문은 이러한 김정희의 관점이 옹방강(翁方綱)의 견해를 수용한 결과라는 점을 새로 제시할 것이다. 물론 김정희는 옹방강에 머무르지 않고, 골력(骨力)과신운(神韻)의 강화라는 제 3의 길을 모색했다. 골력과 신운은 각각 완원이 제시한 북비의 미와 유용을 대표로 하는 첩서의 미를 지시한다. 결과적으로 이 두 종류의 아름다움은 김정희의 작품에 선명한 명도 대비를 부여했고, 강한 개성으로 드러났다. 동시대인들은 이 개성을 ‘괴이함’혹은 ‘기준괴특(奇雋瑰特)’이라고 비판했다. 실제로 김정희는 첩학과 비학의전통적인 아름다움과 더불어 제 3의 미적 이상으로서 기괴함을 추구했다. 그는 기괴함에 대해 서예사적 계보를 제시하여 그 정통성을 논증하고, 정섭의 서풍을 변화시킨 ‘추사체(秋史體)’의 제 특징들로 구체화시켰던 것이다.Kim Jeonghui, a scholar-officer in 19th century, has been one of most honorable calligraphers in Korea. His late works are known as eclectic style, which was from stone inscription style and brush writing style. Researchers regarded Kim accepted the researches on stone inscription by Ruan, Yuan, not giving clear account on Kim's keen interesting in brush writing. One of the goal of this paper is to prove much of Kim's Knowledge and the standpoint on it to be influenced by Wen,Fanggang. The other one is that Kim, not satisfied with aesthetic principles of Ruan neither ones of Wen, searched new calligraphy style, compromising the stone inscription’s righteous and vigorous standard style and the latter’s style, rhythmical and free from the standard style. As a result, He strengthened the power of Wen, Fanggang’s style up to the one of stone inscriptions in Northern Dynasty and made it more rhythmical as works of one of liu, Yong. The coexistence of contrasting aesthetic principles in a work made people criticize it queer.
Regardless of their criticism, Kim developed the techniques to making his calligraphy over common sense, confident with the strong personality of his works out of custom as many masters in past had gained.