본 연구는 공간에서의 상호작용과 그 작동 도식인 공간 모달리티를 질베르 시몽동의 기술철학 내용의 핵심인 개체화론 관점에서 살펴본다. 디자인된 공간에서 상호작용을 가능하게 하는 기술성으로서 공간 모달리티가 가지는 건축기호적 속성을 사례들의 표현 양상을 통해 확인하고 그것이 시몽동이 말하는 개체화론의 연합환경과 정보·형태화의 개념과 속성을 바탕으로 하며 상호작용 공간을 움직이는 작동 원리임을 확인한다. 기술의 개체화 과정에서 연합환경과 정보·형태화의 개념으로부터 공간 모달리티가 가지는 건축기호적 속성을 파악할 수 있다. 그 속성은 첫째, 기호 활동을 통한 정보 표면화로 나타나는 재현성과 둘째, 사용자와 공간의 관계 작용과 지각 활동에 의한 맥락성, 그리고 사용자에게 의미작용을 통해 장소성을 형성하게 하는 상징성 등의 세 가지 속성들을 확인하였다. 이는 사용자와 세계의 관계 형성을 위한 매개이자 개체로서, 디자인된 구축공간과 상호작용을 위해 변화하는 비구축적 의미 환경이 서로 연합하여 상호작용 공간으로 생성되며, 상호작용적 소통과 관계가 실현되는 장소가 된다. 공간 모달리티가 사용자와 공간 간에 상호작용을 가능하게 하며, 이때 건축기호적 측면에서 공간 모달리티는 특정한 기호적 발화 양식을 가진다. 그리고 그것이 상호텍스트성이라는 기호적· 맥락적 기반 안에서 나타나는 것임을 공간의 구축적·비구축적 사례분석을 통하여 확인하였다. 본 연구는 건축기호적 특징을 가지는 공간 모달리티는 상호작용을 가능케 하는 기술성으로서 작동하며 상호작용을 위한 공간을 디자인하기 위한 방법론임을 확인하고 제시함으로서 연구의 의의를 가진다 하겠다.This study focuses on Gilbert Simondon's individuation theory, a core concept of his technological philosophy, and spatial modality in interactive space as the schema of interactive operation. The study examines spatial modality as the technology of an interaction-enabler that has archi-semiotic characteristics in the designed space by aspects of examples. They are based on ideas and properties of a combined environment and the concept of information, which form Simondon's individuation theory. In the process of technological individuation, spatial modality has the characteristics of archi-semiotics from a combined environment and information. The first of the three properties is representation through semiosis and the information surface. Second is the context by relation works and perception, and third are the symbolic aspects, which could create Placeness by meaning. Combining meaningful constructive and deconstructive spaces could result in space for interactive communication. Spatial modality makes it possible to interact with users and spaces. In fact, it could have a particular semiotic mode of address and become a semiotic and contextual base. As a basic investigation of spatial modality, this study will contribute to interactive space design research.