공공미술이란 개념은 일반적으로 1960년대 후반 출현한 것으로 인식된다. 그 개념은 미술을 포함한 다양한 분야로 확장되어 일종의 합의하에 일관적으로 사용되었고 도시성장과 경제의 논리를 바탕으로 간헐적으로 연구가 진행되어 왔다. 공공미술은 도시사회의 형성과 더불어 고대에서부터 존재해왔고 근대사회 이전까지만 해도 미술의 이론에서 집중적으로 다루어져왔으나 현재는 공공미술 자체에 대한 체계적인 담론이 거의 이루어지지 않고 있다.
본 연구는 첫째, 기존 공공미술 논의에서 미흡했던 문헌연구를 통해 공공미술의 공공성에 대한 인식이 다각화, 광의화됨을 고찰하였다. 존 듀이가 논의하는 응집될 수 없는 공공의 문제, 서로에 대한 차이를 인정하고 자유롭게 소통될 수 있는 아렌트의 공론 영역의 개념을 재조명하고 나아가 공공성에 필연적으로 내재하고 있는 각 구성원의 삶과 주관적 경험의 다양성을 포퓰리스트 공공미술의 개념을 통해 확인하였다. 더불어 도시 내 공공공간의 감소 혹은 사유공간의 증가를 공공영역과 사유영역의 이분법적인 대립이 아닌 혼존의 혹은 과도적인 공간으로써 새롭게 조명하고자 하였다. 이에 따른 연구와 인식변화에 대한 고찰은 뉴욕의 사례를 통해서 공공영역과 사유영역이 공존할 수 있음을 확인하였다. 뉴욕의 사례연구는 정부지원의 공공미술의 측면과 민간지원으로 이루어지는 사유화된 공공미술의 측면으로 분리하였다. 두 측면 모두 사유영역과 밀접한 연계를 지니고 있으며 장르의 다양화와 임시설치를 위주로 진행되고 있음을 살펴보았다.
또한 이와 같은 연구를 통해 현 공공미술의 체계적 담론 형성에 있어 미술, 사회과학, 도시화 현상에 대한 융합적인 접근의 필요성 또한 보여주고자 한다. 각각의 논의는 개별적으로 공공미술의 공공성에 대한 인식변화를 다각적으로 설명하면서도 총체적으로는 공공미술을 하나의 담론으로써 새롭게 읽혀져야 한다. 공공미술을 어떻게 감상할 것인가, 어떻게 평가할 것인가는 여전히 공공미술의 담론에 남겨진 과제이며 이것은 비단 특정 학문분야의 독자적인 문제가 아닌 보다 총체적인 접근을 바탕으로 한 융합적 접근이 필요할 것이다.The term ‘public art’ was officially coined in the late 1960s. Since then, the concept has been consistently utilized by different areas under common understanding; art in public. The study has been covered rather sporadically by social scientists and urban economists. Public art has been around since the ancient times and has been extensively studied by art historians up to the modern era. yet, the question remains, in which disciplinary context public art should be studied upon? The paper is focused on followings. First, acknowledging that there has been a lack of methodical approach in literature research, it deals with John Dewey’s theory of the Public and its Problem, Hannah Arendt’s discourse on public realm and a recent study on populist public art by Cher Krause Knight. It has been inferred that the binary distinction between the public and private realm cannot explain the intricacy of current public art practices. Rather, the focus should be redirected to a third realm of transitional space where the public and the private overlap in the urban settings. The findings were reflected in the case of public art projects in New York City, especially in the form of temporary installation with support from private realm. The findings also underscore the importance of establishing a public art dialogue that encompasses art, social science, and urban studies. Each argument has its own merit yet collectively they can provide a comprehensive approach for understanding public art and its environment. Although a problem of how to appreciate and evaluate a work of public art still remains, it should be an interdisciplinary task not an independent issue.