서바이벌 오디션 프로그램인 ‘나는 가수다’는 감동을 통한 본격적인 음악 프로그램을 지향한다. 그러나 이 프로그램의 재미 요소로 동원된 경쟁의 서사는 텔레비전이 대중음악에 권력을 행사하는 방법으로 수십년 간 사용되었다가 최근에 폐지되었다. 그럼에도 최근 다시 서바이벌 오디션 프로그램에 등장한 직업가수에 대한 경쟁의 서사는 서구 근대음악의 예로부터 찾아볼 수 있는데 이는 서구 근대음악의 이데올로기를 21세기 대한민국에 변용, 확산시키는 현상으로 볼 수 있다. 이에 본 연구는 대중문화에 대한 비판적 이론을 수립했던 아도르노의 인식을 바탕으로 ‘나는 가수다’가 펼치는 경쟁 서사가 서구 근대음악 이데올로기의 확산에 영향을 미치는지 그 메커니즘을 살펴보고 그것의 함의를 밝혀보았다. 우선, 대중음악과 텔레비전의 50년간 변증법적인 권력 관계를 통해 텔레비전이 회복하려는 권력 의지를 확인하고, 프로그램에 숨어있는 이데올로기 장치들과 그 함의를 살펴보았다. 텔레비전을 통한 음악의 경연에 대해 비판적인 의견을 가진 대중들은 사회적 분위기와 분산적 청취태도로 인해 스스로 비판을 포기하고 좌절하게 되며, 이는 자본주의 사회에서 개인으로 고립된 대중의 한계점인 것을 밝혔다.Survival audition program, ‘I am a singer’ Season 1, aims for full-scale music program through touching the heart of the audience. Competing narratives included by the element of fun in this program, however, had been used for decades as a way television to exercise power to popular music and then abolished recently. While the narratives of the competition for musicians can be found from examples of the Western modern music, this program stands for a phenomenon of transforming and spreading such ideology of the Western music to the 21st-century version of Korea. This study has the objective to study the diffusion mechanism of competing narratives and unfold its implications on the TV program ‘I am a singer’ on the basis of the recognition of Adorno’s critical theory. First of all, we identify the power advantage of the willingness to restore the television through a dialectical relationship between popular music and television for 50 years. And we examine the standardization and plugging cases and their implications as the ideology devices hidden in the program. However, the public who have the critical comments on the music contest program give up the criticism and fall into frustration due to the social atmosphere and decentralized listening attitude. This recognizes the limits of the public isolated by an individual in the capitalist society.