조선후기 천문역산학의 전개 과정은 時憲曆의 원리와 계산법을 습득하기 위한 고단한 여정의 연속이었다. 17세기 후반까지도 시헌력에 대한 이해가 충분히 이루어지지 않았다. 그로 인해 淸과 조선의 역법 사이에 오차가 발생하였다. 숙종대에는 이 문제를 해결하기 위해서 관상감 관리를 청에 파견하여 역법을 배우고 그와 관련된 각종 참고서를 구입해 오게 하였다. 시헌력의 세부적 계산법을 습득하기 위한 조선 정부의 노력은 숙종대 전 기간 동안 계속되었다. 시헌력에 대한 이해의 심화와 함께 서양식 天文儀器에 대한 관심도 증대되었다. 숙종대에 추진된 각종 천문의기의 제작 사업은 서양식 천문의기에 대한 이해와 수용의 과정이기도 했다. 그것은 兩亂 이후 피폐화된 조선왕조의 천문의기를 개수하기 위하여 중국으로부터 서양의 앞선 천문의기 제작술을 적적으로 도입하기 위한 노력이었다. 숙종대에는 청에서 『儀象志』를 구입해 와서 관상감에서 간행하였고, 여러 가지 천문의기를 수입하였으며, 서양식 천문의기의 제작을 추진하기도 했다. 이와 함께 천문역산학 사업을 담당하는 주무 부서인 관상감의 제반 여건을 개선하기 위한 사업도 추진되었다. 그것은 관상감 건물의 수리, 재정 여건의 개선을 위한 노력, 전문가 양성을 위한 노력 등으로 구체화되었다. 청을 중심으로 구축된 새로운 세계질서 속에서 조선왕조가 그 구성원으로 살아가기 위해서는 시헌력 체제에 대한 이해가 필수적으로 요구되었다. 숙종대 천문역산학 정비 사업은 이러한 현실적 필요성에서 출발하였다. 그러면서도 거기에는 정치사상적 필요성이 내재되어 있었다. 유교·주자학에서는 천문역산학이 역대 제왕들의 필수적인 사업으로 간주되었. 조선왕조 역시 그와 같은 이념 하에서 국초 이래로 ‘敬天愛民’의 정치사상을 표방하였다. 양란 이후 국가재조를 담당해야 했던 조선후기의 국왕들은 이러한 문제에 더욱 주목하였다. 숙종 역시 마찬가지였다. 요컨대 숙종대에는 국가체제의 재정비를 통해 조선왕조의 정통성과 국왕의 권위를 회복하고자 노력하였으며, 천문역산학도 그러한 목적에 복무하였던 것이다.The development of Astronomy and Calendrical Science during the late Joseon Dynasty was a series of struggles to achieve the principle and the method of calculation of shi-xian-li. Shi-xian-li was not fully understood in Joseon until the late 17th century, and therefore there was a gap in lifa between Qing and Joseon. To tackle this problem, King Suk-jong sent an officer of Gwansanggam(Office for Observance of Natural Phenomena) to Qing and had him learn lifa and purchase related books. The effort to achieve a right method of calculation of shi-xian-li was continued throughout the regime of King Suk-jong. With the further understanding of shi-xian-li, interests in the western astronomical instruments was also increased. King Suk-jong encouraged the creation of various astronomical instruments and tried to renovate Joseon’s outdated instruments by adopting the far advanced western instruments through China. Joseon aquired yi-xiang-zhi from Qing and published it at Gwansanggam; imported various astronomical instruments; and initiated the production of western-style instruments. The schemes to improve the condition of Gwansanggam were also launched: The Gwansanggam building was reformed, its financial status was improved, and the efforts to nurture the experts were begun. For the survival of Joseon amidst the new world order created around Qing dynasty, it was essential to understand the system of shi-xian-li. Reorganization of Astronomy and Calendrical Science under King Suk-jong began from this practical need. There also was an ideological necessity involved in these efforts. Astronomy and Calendrical Science was considered as an indispensible project of the dynasty in Confucius thinking. King Suk-jong, like other kings in the late Joseon dynasty, advocated a political idea of ‘jingtianaimin(敬天愛民, Respect the Heaven and Love the People)’ and tried to strengthen the legitimacy and rule of the dynasty by reorganizing Astronomy and Calendrical Science.