본고는 전후 일본 한국 근현대사 연구자중의 한사람인 가지무라 히데키(1935-1989)에 주목하였다. 그는『내재적발전론』론에 입각한, 한국근현대사 연구의 대표적 인물이었다. 또한 가지무라는 재일 한국인의 인권옹호 등 실천 활동의 장에서도 활약했던 사회운동가이기도 했다.
가지무라는 1970∼80년대 한일관계를『일한체제』라고 표현한 것에서 보이듯이 한국의 근대화를 일본과의 수직적 분업체제를 기반으로 한, 종속적 근대화로 보았다.『일한체제』하, 박정희 정권의 강압적 저임금정책등을 통하여 한국 민중은 열악한 생존환경에 놓여졌다. 그리고 이러한 근대화 정책을 통해 경제규모는 급성장했으나 민중은 이른바『근대화된 모순』속에서 열악한 노동환경에 직면한다.
가지무라는 이러한 비인간적인 한국 민중의 노동환경위에서 천하태평한 일본사회가 유지되고 있다고 비판하고 있다. 또한 박 정권의 근대화사상은 일본근대의 국가주의적 근대화사상과 유사하고, 그 특징은 베트남 파병의 사상속에 극명하게 드러난다고 보았다.
한편, 가지무라는 한국의 종속적 근대화의 모순에 맞선 민주화 운동과 그 사상에 대하여 비상한 관심을 보였다. 이와함께 가지무라는 일본사회의 번영을 떠받치고 있는 한국 민중의 고난에 대하여, 무지하거나 무관심한 일본사회를 고발한다. 그리고 발전하는 한국의 민중운동에 비하여 제국주의적 기득권에 안주하여 자기 성찰적 문제의식을 잃어가고 있는 일본사회와 일본민중에 대한 총체적 위기의식을 심화시키게 된다.
직면한 상황의 의미와 이의 극복을 위한 방향성을 상실해 가고 있는 일본사회의 정신적 위기 속에서 가지무라는 일본사회의 주체적인 사상혁명에 공헌하는‘실천적인 역사학’을 모색하며, 한국의 민족사학의 선구자인 신채호의 삶과 연구 자세에 공명하게 된다. 그리고 역사 속에서 민중의『고난의 의미』를 찾으려는 함석헌의『의미(뜻)로서의 역사』론과 만나게 된다. 가지무라는 함석헌이 제기하는, 일본까지 구원의 대상에 포함하는 한국 민중의‘약육강식의 세계를 평화를 제일의 가치로 하는 세계로 역전시켜, 세계를 구하는 세계사적 사명’에 주목하며, 『일한체제』= 선진-후진의 근대적 질서의 극복과 선진국이라는 기득권을 포기하는 삶의 방식의 근본적인 전환을 모색한다.This paper focuses on one of the Japanese history professors, Hideki Kajimura (1935-1989), who researched Korea's modern and the post-war Japan history. He was the person who represented the Korean modern historical research through the theory of immanent development theory based on the awareness of issues of a postcolonial liberal. Furthermore, he was a social activist who defended the human rights of Koreans in Japan and was active in the practical activities.
With respect to the Korea-Japan relationship in '70s and '80s, Hideki Kajimura viewed the economic relationship between Korea and Japan as a colonial relationship with the nature of the vertical division of labor system as presented under Japan-Korea system. Under the Japan-Korean system, the people of Korea worked under the system of a low-wage policy environment, through President Park’s oppressive regime and were forced to survive the harsh living environment. However, even though the economic scale was fast-growing through modernization policies, the people faced the deconstructive labor environment that contradicted modernization.
Hideki Kajimura argued that Japan society could maintained the stability due to such deconstructive labor environment by the people of Korea. In addition, he believed that the modernization ideology of President Park’s regime had similarities with the nationalistic modernization of Japan's modern ideology that verified in the idea of sending troops to Vietnam War. Hideki Kajimura had an extraordinary interest regarding the democracy movement and its ideology that against the contradictions of dependent modernization in Korea.
Hideki Kajimura accuses such ignorance and indifference of Japanese society toward the sufferings of the people of Korea underpinning the prosperity of Japanese society. Moreover, comparing to the development of democracy movement in Korea, it aggravates the collective consciousness of crisis in Japanese society and makes the Japanese people to be settled under the imperialist authorities along with the diluted awareness of the issues.
Along with the mental crisis in the humanity of the Japanese society and the dismantling of Ethics, Hideki Kajimura was seeking practical historian contributing to the subject of Japanese society in the spirit of revolution and had focused on Chae-Ho Shin's life and his research, the pioneer of Korea's history of ethnic. In turn, it led to the meaning of the history as per Seok-Heon Ham who was seeking the meaning in the suffering of the people in history.
Hideki Kajimura sympathized Seok-Heon Ham's indomitable attitude and observed the target of salvation to the people of Japan by reversing the law of the jungle to world peace toward world-historical mission. He is seeking a fundamental shift in the way of life to abandon the vested interests being as developed countries and overcoming of the modern order of advanced-underdevelopment order.