본 연구에서는 다문화교육에 대한 유아교사의 감수성과 교수효능감이 유아의 다문화 인식과 어떠한 관계가 있는지 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 유아교육기관 교사 30명과 그 유아 482명을 대상으로 교사의 다문화 감수성과 교수효능감을, 유아의 다문화 인식을 측정하였으며 수집된 자료를 통하여 Pearson 적률상관계수를 구하였다. 연구결과, 유아교사의 다문화 감수성과 유아의 다문화 인식은 전체 점수 및 모든 하위요소 간에 정적 상관관계를 나타냈다. 반면, 유아교사의 다문화 교수효능감은 유아 다문화 인식과 전체 점수에서는 유의한 상관을 보였으나 하위요소 중 인간관계 측면 효능감이 유아 다문화 인식 전체 점수 및 하위요소와 통계적으로 유의하지 않았다. 교사는 유아에게 표면적으로 또는 잠재적으로 막대한 영향을 미치는 존재이다. 따라서 바람직한 유아 다문화 교육을 위해서는 먼저 교사의 다문화에 대한 민감성과 효과적으로 가르칠 수 있다는 자신감에 주목하고 점검함으로써 유아의 다문화 인식 에 올바른 가치를 심어줄 수 있도록 노력해야 할 것이다.The purpose of this study was to analyze the relationship between early childhood teachers’ multicultural sensitivity, teaching efficacy and young children’s multicultural awareness. The subjects were 30 teachers and their 482 children in early childhood institutions in J Province. The instruments of the study were multicultural sensitivity and efficacy scales for teachers and multicultural awareness scale for children. The collected data were analyzed with SPSS Program; Pearson r. The results of the study were as follows; First, early childhood teachers’ multicultural sensitivity was positively related to young children’s multicultural awareness. Second, while early childhood teachers’ multicultural efficacy was positively related to young children’s multicultural awareness, the subfactor of multicultural efficacy, human relations efficacy, was not related to it. Early childhood teachers take effects to children and their lives powerfully. Therefore, for successful early childhood multicultural education, teachers’ multicultural sensitivity and teaching efficacy which affect young children’s multicultural awareness need to be monitored regularly in multicultural environments.