최근 영화, 애니메이션, 게임 등 디지털 컨텐츠는 3D로 진화하고 있고, 애니메이션에 있어서 CG는 2D에 비해 3D에서 사실화 경향이 두드러진다. 3D 애니메이션의 사실성은 날이 갈수록 하이 퀄리티를 추구하므로 특히 인간형 캐릭터의 경우 사실성이 언캐니 밸리 효과에 미치는 영향에 대한 고려가 필수적이다.
본 연구는 카툰으로부터 2D 애니메이션을 거쳐 3D 애니메이션으로 표현된 작품을 분석했고, 그것을 지칭하는 '2D to 3D' 애니메이션 캐릭터의 최근 사례를 찾아 3D화로 진화되는 내용을 파악했다. 사례조사된 결과를 기반으로 언캐니 밸리 효과의 관점에서 캐릭터들을 분석했다. 2D to 3D 애니메이션 캐릭터들의 최근 사례는 Astro Boy(2009), The Smurfs(2011), The Adventure of Tintin(2011)이다.
3D 컨텐츠에서 작품에 대한 관객의 심리적 반응관 관련된 언캐니 밸리 효과는 CG 캐릭터들의 그래픽적인 문제의 주된 초점이 되고 있다. 이 경우의 언캐니 밸리 효과는 인간 유사성과 친근성 사이에 존재하는 3D 그래픽으로 표현된 애니메이션 캐릭터의 모습과 행동에 대한 부정적 반응을 말한다. 그것은 인간과 닮은 CG 캐릭터들의 사실적 표현이 언캐니 곡선의 부정적 영역에 빠지는 것을 피해야 한다는 것을 시사한다. 이것은 언캐니 밸리 효과에 영향을 줄 수 있는 직접적 요인이다.
결과적으로 Astro Boy, Smurf, Tintin의 3D 캐릭터를 비교해 볼 때, Tintin의 경우 언캐니 밸리 효과를 피하기 가장 어려웠고, 다음으로 Astro Boy,는 피했으며, 그리고 마지막으로 Smurf는 관련이 거의 없어보였다.Recent digital contents have envolved into 3D trend such as film, animation, games, etc.. And CG for animation tend to stand out from the realism in 3D than in 2D. Realism of 3D animation is seeking high-quality day by day. In this regard, especially in the case of human type characters, realism and affecting the uncanny valley effect should be considered essential.
This study has analyzed through the changed works from cartoon and 2D animation to 3D animation. And it refers to '2D to 3D ' animation character and evolved through analysis of works found in a recent case. Based on the results of case study of the uncanny valley effect was analyzed in terms of character. As a recent case, 2D to 3D animation characters are Astro Boy(2009), The Smurfs(2011), and The Adventure of Tintin(2011).
The graphic problem of CG characters are the main focus in 3D contents. It is related with the uncanny valley effect, psychological response of audience on works. In this case, the uncanny valley effect says the negative response between the human likeness and familiarity that exist between the 3D animation character's appearance and behavior. It suggests that the realistic expression of CG characters are better avoid falling into the negative zone of uncanny curve with human likeness. This could affect the uncanny valley effect is a direct factor.
As a result, when compared with Astro Boy, Smurf, Tintin as the 3D characters, Tintin never avoid the uncanny valley effect. And Astro Boy avoid the problem, and Smurf is not nearly related.