이 연구는 五禮書의 '序例' 讀法에 관한 연구이다. 오례서의 ‘서례’는 국가의례에서 본 행사를 기록한 儀註를 실제 의례로 행할 때 알아야 할 각종 규정, 즉 제사의 성격, 제사 지내는 시기, 제사에 참여하는 齋官, 의례에서 연주하는 음악과 악대의 편성, 의례 참여자의 복식, 왕의 행차에 동원되는 각종 儀仗旗, 의례에 쓰이는 器物 등에 대해 기록한 것을 말한다. 의례의 시행절차를 기록한 ‘의주’를 제대로 이해하기 위해 ‘서례’에 기록된 이들 규정을 함께 읽어야 하는 것은 本書와 서례를 별도로 작성했던 조선시대 국가전례서의 기록 방식 때문이다. 오례서의 ‘서례’부분은 오례서를 이해하는 것 이상으로 치밀하게 읽고 이해해야 한다. 그럼에도 불구하고 그간 ‘서례’에 대하여 집중한 연구는 잘 이루어지지 않았다. 이에 본 연구에서 오례 기록의 규범을 『국조오례서례』를 기준으로 하여 그 전후의 서례와 함께 살펴봄으로써 서례 기록의 일반성과 특수성을 찾아보고자 한다. 이 연구는 영조대에 편찬된 『국조속오례의서례』를 빌미로 오례서의 「서례」를 어떻게 읽어야 할 것인지 파악하는 데 초점이 있다. 따라서 영조대 의례의 내용에 대해 집중적으로 밝히기 보다는 「서례」 일반에 관한 논의에 비중이 더 두어질 것이다. 이 글이 오례서를 읽는 과정에서 올 수 있는 독법상의 오해를 최소화하기 위한 목적이 있으며, 같은 사안을 다르게 읽는 경우가 허다한 현실을 인식하고 쓴 글이기 때문이다. 따라서 「서례」만을 다룬 연구가 없는 현실에서 「서례」의 시스템을 어떻게 인식하고 「서례」를 어떻게 읽을 것인가 고민해 보는 기회로 삼고자 한다.This is a study on the reading of ‘Seorye 序例’ of Oryeseo 五禮書. ‘Seorye’ of Oryeseo is record of various rules which should be known when actually carrying out Euiju 儀註 of the main event in national ritual, including nature of memorial service, period of holding memorial service, holding offices who participate in each service, organization of music and band, clothing of the ritual participants, all sorts of ceremonial flags and articles used in ceremony. To properly understand ‘Euiju,’ which documented procedures of ritual, we must read those rules recorded in ‘Seorye’ because of recording methods of national liturgical book in Joseon Dynasty where the main book and ‘Seorye’ were written separately. Therefore, the part of ‘Seorye’ of Oryeseo must be closely read and understood much more than understanding of Orye. Nevertheless, the studies focusing on ‘Seorye’ have been rare, this study attempts to discover generality and specialty of Seorye documents by examining the ones before and after Gukjooryeseorye 國朝五禮序例, which has made norms for Orye records. This study focuses on understanding how to read Seorye with Gukjo sogoryeui Seorye, which was published in the period of King Yeongjo. Thus, instead of intensively examining some things from ritual in the time of King Yeongjo, the study will give more weight to general discussion about Seorye. The current article has the purpose of minimizing misunderstanding in reading, which might happen in the course of interpreting Orye, and it’s written in the perception of the fact that there are many examples of reading the same case differently. Therefore, with reality in which studies dealing only with Seorye, this study should be an opportunity to concern about how to appreciate the system of Seorye and how to read it correctly.