세계문화는 미디어 기술의 급속한 발전에 힘입어 그 파급속도가 매우 빨라졌으며 또한 한류의 세계화는 지역적 문화에 관심이 부각되고 있다.이러한 시대적 변화는 공간디자인 분야에서도 본질적인 한국성을 접근하려는 시도로 이어지고 있다.
근대건축의 인간성부재 라는 기계론적 사고관에서 탈피하고자 하는 욕구는 다양한 사조와 공간 개념으로 전개 되었다. 그중에서도 신체를 중심으로 하는 현상학 공간 개념이 부각되고 있다.
이러한 과정에서 메들로-퐁티(Merleau-Ponty)는 인간의 신체의 체험을 통한 지각을 중시하는 현상학적 공간 개념을 정리하였다. 메들로-퐁티의 현상학 공간 개념인 상황으로서의 방향성, 신체로서의 시간성, 의식으로서의 깊이, 상호관계적 방향성으로 개념을 정리하였다. 이렇게 추출된 개념들은 부석사 특성과 분석하여본질적인 한국성을 방향성을 제시하는데 이 논문에 의미를 둔다고 할 수 있다.As media technology has made rapid progress, cultures in the world have spread fast. In addition, Korea wave spreading toward the world is taking shape as a brand that represents essential Koreanness.
Such tendency has led attempts to seek Koreanness in the field of space design.
The desire to escape from the absence of humanity that is based on mechanistic nature view has led a variety of ideas and concepts on space. In particular, concept of phenomenological space centering on human body has been emphasized.
Merleau-Ponty found concept of phenomenological space that emphasizes awareness through experience of human body. In this thesis, orientation as situation, temporality as body, depth as consciousness, and correlational orientation which are key concepts of Merleau-Ponty's phenomenology were covered. Such concepts were used in analyzing the characteristics of Buseoksa Temple to present essential Koreanness.