대중의 문화관광 욕구 확산과 지방자치단체의 지역경제 활성화와 지역홍보라는 복합적 요구는 지역축제의 발생과 확산으로 이어졌다. 그러나 관주도의 지역축제는 공연과 전시 위주의 유사한 축제 프로그램으로 구성되면서, 여러 경우 지역의 특성을 드러내지 못하고 있다는 지적 또한 많이 받고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 제 57회 백제문화제를 방문한 축제 이해관계자 집단 중 공적 집단에 연계되지 않고 지역축제의 핵심적인 이해관계자로 판단되는 지역거주 방문객, 타 지역거주 방문객, 지역상인들의 백제문화제 프로그램의 목표에 대한 중요도-성취도 분석을 실시하였다. 연구결과는 차후 백제문화제 프로그램 기획에 실제적인 도움을 줄 수 있을 것으로 판단된다.The festival is an important and fast growing tourism sector. The literature on regional festivals is limited in that little attention has been focused on programs other than economic outcomes. Specifically, there has been limited research undertaken into the stakeholders of regional festivals such as Baekje Cultural Tourism Festival. For this study, questionnaires were issued to visitors and residents at the 2011 Baekje cultural tourism festival to better understand perceptions of the festival programs of stakeholders. Importance-performance analysis was conducted with 634 responses of 216 festival visitors (host community), 342 festival visitors, and 76 retail merchants (hosts community). Three groups of stakeholders have different perception on six variables of festival programs. It is expected that the results of this study will be useful to help plan Baekje cultural tourism festival programs.