본 연구는 현재까지 전광판영상광고의 변천과정과 시대에 따라 변하는 컬러마케팅, 여러 신소재에 따른 실사연출의 변화, 전광판광고와 대중과의 새로운 커뮤니케이션 과정, 광고가 위치하는 지리적 위치에 따른 사인환경문제에 관해 Q 요인분석을 중심으로 살펴보았다. 관련 전문가를 대상으로 조사한 각 유형별 결과를 보면, 긍정적 이미지형, 미적 이미지형, 기술적 보급형, 친화적 이미지형, 전문적 이미지형 등으로 분류되었다. 이와 같이, 전문가 별로 살펴본 결과, 각각의 유형별 차이는 대상별로 차별성을 보였으며, 특히 일치하는 항목별 분석에서 전문가의 시각 차이가 뚜렷하였다. 이러한 실증적 심층 질적 분석을 통해서 검출된 전문가 각 개인 내부의 주관적 의견은 차후 다양한 방향의 후속연구에 좋은 밑거름을 제공할 것이며, 앞으로 이와 관련된 다각적인 연구와 발표가 이어지기를 내심 기대해 본다.The purpose of this study is to find, to review, and to evaluate study on sign-contents situation of national bank. The outdoor advertisement and sign-contents of Bank thus became one of the important factors that is functioning as not only a carrier of communicating information but also a beauty builder of bleak urban environment and environmental pollution through its visual expression. Especially, it is that got through practical Q-methodology in ‘professional group’, which is each divided into 5 type. The types were differentiated in each : In Analysis related in professional group, it is that 1 Type(N=7) : Positive Image Type, 2 Type(N=7) : Esthetic Image Type, 3 Type(N=8) : Technical Diffusion Type, 4 Type(N=5) : Friendly Image Type, 5 Type(N=3) : Professional Image Type. Till now, there have been lots of trial ways to improve change of the bank-sign image, but no preparation of regulations and related-policy so far. In future, above all, it is that the bank sign and the image is to be improved in enlargement of system, believable image-up, designization of visual communication, according with customer, etc.