본 연구의 목적은 우리나라 초, 중학교 학생들의 ICT 리터리시 수준을 측정·평가하는 것이다.
ICT 리터러시는 정의, 접근, 평가, 생성, 관리, 소통 6개 하위 능력요소로 정의되었다. 초등학생은
기초수준(Core Level) 36문항, 중학생은 발전수준(Advanced Level) 36문항으로 구성된 웹기반 검
사를 개발하여 평가를 실시하였다. 초등학생 12,166명과 중학생 14,669명 총 26,835명이 평가에
참여하였으며 북마크(Bookmark)방법을 활용하여 리터러시 수준을 ‘기본이하’, ‘기본’, ‘숙
련’, ‘우수’ 네 단계로 구분하였다. 연구 결과, 초등학생 대상의 기초수준의 ICT 리터러시 점
수는 100점 만점 환산점수로 57.41점, 중학생 대상의 발전수준에서는 59.91점이었다. 기초수준과
발전수준에서는 학년이 높을수록 평균값이 높게 나타났다. 특히 기초수준에서는 학년이 높고, 대
도시에 거주하고, 남학생보다는 여학생의 경우 ICT 리터러시 수준이 높은 ‘숙련’과 ‘우수’의
비율이 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다. 발전수준에서는 학년이 높을수록, 남학생보다 여
학생이, 대도시나 읍면지역보다 중소도시 지역인 경우에 ICT 리터러시 수준이 높은 ‘숙련’과
‘우수’의 비율이 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다.The purpose of this study is to evaluate the ICT Literacy of primary and secondary school
students in South Korea. ICT literacy was defined with six competencies namely to define, access,
evaluate, create, manage, and communicate. Web-based multiple choice tests and performance tests
were conducted at the Core level and the Advanced level depending on student age. 12,165
primary school students (from fourth to sixth grade, core level) and 14,669 secondary school
students(from seventh to ninth, advanced level) took the test. The ICT literacy levels were
categorized as ‘below basic’, ‘basic’, ‘proficient’, ‘excellent’ using the bookmark method.
The results of this study are summarized as follows.
The average score of the Core level test was 57.41(scaled score of 100 points, SD=6.41), the
average score of the Advanced level test was 59.91, SD=6.65). In both the Core and Advanced level
tests, higher grade students had higher average scores. Especially, in Core level, for high grade
students, for those living in big cities, for female students, ratio of proficient and excellent is
higher. This result is statistically meaningful. In Advanced level, for high grade students, for female
students, and for those living in small and medium-sized cities rather than towns have high ratio of
proficient and excellent. This can be also interpreted as statistically meaningful.