이 논문은 신후담이 公喜怒理發說을 제기한 배경과 그 영향을 고찰하였다. 신후담은 어린 시절부터 自放的 교육환경에서 성장하였고, 성년이 되어 이익의 문인이 되면서 성호학파가 추구하던 自得의 학문 방법의 계승을 통해 先儒의 학설에 크게 구애되지 않았다. 어린 시절에는 朴世興의 자유분방한 교육환경에서, 靑ㆍ長年期에는 方外 또는 世外 인물 鄭顯周와의 교유를 통해 박세당의 학문추구 방법, 즉 당색을 초월하면서 정주학에도 구애되지 않는 대담함의 영향을 받았다. 그 외 과거를 포기하고 학문에만 전진하였던 김지황ㆍ이도부 등도 그에게 영향을 주었다. 이후 이익을 찾게 되면서 성호학파의 자득적 학문추구 방법을 더욱 익히게 되었다. 그 결과 성리학의 기초서인 『중용』ㆍ『대학』ㆍ『맹자』 등을 주자의 注疏와도 달리 자득적으로 해석한 『중용후ㆍ『대학후설』ㆍ『맹자차의』 등을 저술하면서 남인의 종주였던 퇴계의 학설까지 비판하게 된다. 신후담의 사칠설은 새로운 시대를 여망하던 이병휴와 성호학파의 진취적 2세들의 지향과 그 의미를 함께하고 있었다. 그는 청년기에 ‘사물이 그 이치와 시대를 다하면 그것에 反하여 새로워져야 하고, 反하는 그것이 새로운 것이며, 그 일도 마찬가지로 다시 시작되는 그 새로운 일은 자연의 법칙’이라고까지 과감한 시대적 개혁의 필요성을 인식하고 있었다. 신후담의 공희로이발설을 이병휴가 공칠정이발설로 정립·확대하면서, 주자와 퇴계의 사칠설까지 뛰어넘으려는 성호학파의 大案的 학설로까지 상정해 간 측면은 학문적으로라도 새 시대를 열려는 열망과 관련이 깊었다.This study, focused on Habin Shin Hu-dam's Gonghuiroibalseol, is not confined to an understanding of the appearance of truth or falsehood of the doctrine; it rather aims to look at the issue from the two perspectives, set forth below. First, One may hypothesize that the attitude of developing Jabang(自放)ㆍJadeuk(自得)-based learning or self-acquired Study Method is attributable to the educational environment of childhood and adolescence. The new doctrine called Gonghuiroibalseol could be formulated because the author was bold enough in his quest for a new framework of analysis, to show his dissatisfaction not only with the four-seven doctrine or the theory of Four Beginnings and Seven Emotions.(Sachilseol) of Toegye(退溪), belonging to the same Namin(南人) faction, but also with the Neo-Confucian (ZHENG-YI and ZHU XI) thoughts. This courageous learning attitude emphasized memorization and diligent learning of the doctrines of ancient sages, and it contained the element of overcoming the constraints of academic ideas that keep pace with and promote social development. One may justifiably argue that the acceptance and inheritance of the leagacy of Gongchiljeongibalseol of Lee Byeong-hyu(李秉休) by such scholars as Gwon Cheol-shin(權哲身)ㆍLee Gi-yang(李基讓) are Lee Sam-hwan(李三煥), the second generation vanguard of the Seongho school of thought(星湖學派), provided a context within which the ideas of Wang Yang-ming (陽明學) and Western Learning (Seohak, 西學) were introduced in Korea, leading to the opening of new era in the intellectual history of Joseon dynasty. Second, One discerns in this doctrine some aspects of the stage prior to the development of Joseon-specific classic text studies (經學) or the integrated thought that crossed the boundary of school-based factional affiliations. In the midst of ideological division between Noron (Old Doctrine), Soron (New Doctrine) and Namin (Southerners) and faction-based dispute raging even within the Four-seven doctrine Toegye and Yulgok(栗谷) which characterized the intellectual climate of the 18th century, Shin Hu-dam formulated the theory of Gonghuiroibalseol, which sought to reconcile and syncretize these dichotomous thoughts, and it is remarkable that even Seongho school resisted in accepting the doctrine of "Gonghuiroibalseol'. However, this approach obviously follows the same model as 『Dogongpyeon(道東編)』in which the author Lee Man-bu(李萬敷) accommodated an array of mutually conflicting views such as Yulgok's doctrine and even the doctrine of Southerners, and 『Dodongrok(道東錄)』of Lee Ik(李瀷), which was oriented towards Joseon-based Jeongju Gyeonghak(經學).