중국 사회는 사회주의 계획경제체제에서 시장경제체제로 변화하는 과정에서 교육의 사회적 기능과 역할이 점차 강조되고 있다. 대학개혁을 통한 대학등록금제도의 시행은 대학예산이 부족한 문제를 해결하는 데 중요한 역할을 하였다. 반면에, 대학등록금제도의 실시과정에서 등록금은 빠르게 인상되어 가족과 학생들에게 경제적 부담을 가중시켰다. 현재 합리적이고 공평한 대학등록금책정기준을 결정하지 못하고 있는 실정이다.
이 논문의 구체적인 내용은 1) 대학등록금제도의 변천과정을 무상교육단계, 시행단계, 형성초기단계, 전면적 실시단계인 네 개 단계로 분류하여 분석하였다. 2) 대학등록금제도는 독립적으로 추진한 것이 아니라 대학수능시험제도, 대학생선발제도와 대학생취업제도 등 개혁과 동시에 추진되었다. 이 과정에서 대학교육발전에 여러 가지 요인들이 영향을 미쳤겠지만 본 논문에서는 대학등록금제도가 대학교육발전에 미친 영향을 분석하였다. 3) 대학등록금제도의 형성과정에서 나타난 정부의 개입, 대학교육기회의 불평등 심화, 국고지원 미달, 대책 미흡 등 문제점을 중심으로 전개하였다.
이 연구에서의 대학등록금제도의 변천과정은 실제 구소련의 대학 모델에서 미국의 대학 모델로 전환하는 과정이다. 이러한 과정에서 나타난 대학등록금제도의 문제점을 발견하고 이러한 문제점들에 대한 분석을 통하여 향후에 대학등록금제도에 존재하는 문제점을 해결할 수 있는 대안을 모색하려고 하였다.As Chinese society is experiencing transition from socialist planned economy system to the market economy one, the function and role of society in education are gradually being emphasized. Introduction of new college tuition system through university restructuring played an important role in resolving shortage of college tuition. However, college tuition was rapidly increased on the process of its implement, which has resulted in overwhelming economic burden to both students and family. Nevertheless, central government is not able to establish reasonable and impartial criteria to set college tuition today.
This study can be summarized as followings. First of all, the history of change in the college tuition system was classified into 4 levels and analysed respectively: Stage of free education, stage of planning, stage of early development, and stage of full-blown implement. Second, college tuition system was not initiated independently but in fact, it was carried out with the system of Scholastic Aptitude Test, system of appointing college students, and system of getting a job for college students at the same time. A variety of factors may have influenced on the development of college education in the performance of these systems, however, this study focused on analyzing the effect of college tuition system on the development of college education. Third, problems were investigated in depth such as intervention by government on the process of formation in college tuition system, intensified unequal opportunity of college education, lack of support from government, and insufficient measures to deal with those problems.
The transition of college tuition system is characterized as the one occurring on the progress of changes from previous Russian college model to current U. S. college model. This study contributes to explore alternative that might exist in college tuition system in the future through investigating and analyzing the problems occurred on the process of change.