이 연구에서는 읽기소양이 주요평가 영역이었던 PISA 2000과 PISA 2009의 한국 데이터를 사용하여 읽기소양 우수 및 취약집단에 대한 결정요인의 변화를 살펴보았다. 이를 위해 학생들의 읽기소양에 대한 성취수준점수를 활용해서 우리나라 학생들을 우수집단, 보통집단, 취약집단으로 구분한 다음, 보통집단 학생들에 비해서 우수집단이나 취약집단으로 학생들이 분류되게끔 하는 결정요인에 어떤 것들이 있는지 위계적 자료의 특성과 다분인 종속변수의 특성을 고려한 일반화위계선형모형을 적용하여 분석하였다.
읽기소양 우수집단 결정요인에 대한 분석결과, 성별, 읽기에 대한 자기조절학습전략, 읽기자료의 다양성, 교사 일인당 학생수 및 평균모학력 변수의 영향력은 PISA 2000과 PISA 2009에서 동일하게 지속된다. 반면, PISA 2000에서는 유의하지 않았던 가정문화자본의 영향력이 PISA 2009에서는 유의하게 나타난다. 읽기소양 취약집단 결정요인에 대한 분석결과, 성별, 읽기자료의 다양성, 교사 일인당 학생 수 및 학생행동의 효과는 PISA 2000과 PISA 2009에서 동일하게 지속된다. 반면, PISA 2000에서는 유의했던 가정문화자본과 교사행동의 영향력이 PISA 2009에서는 사라지고, PISA 2000에서 유의하지 않았던 읽기에 대한 자기조절학습전략의 효과가 PISA 2009에서는 유의한 것으로 나타난다.
이러한 연구결과는 보통수준 학생들이 우수집단으로 향상되기 위한 가정배경의 효과를 완화해 줄 수 있는 교육정책과 취약수준 학생들이 보통수준으로 향상되기 위한 읽기학습전략에 대한 교수방법의 개선이 필요함을 시사한다.The purpose of this study is to find out witch factors have influenced on reading literacy level of Korea students, and to compare and analyze the differences between PISA 2000 and PISA 2009. To do this, Hierarchical Generalized Linear Model(HGLM) methods were used to estimate both students and school level effects on literacy groups according to the reading achievement.
The analysis result of high level group on literacy, the effect of gender, reading strategies, diversity of reading materials, number of students per teacher and average level of education of students' mother are significant both PISA 2000 and PISA 2009. On the other hand, the effect of possessions related to classical culture significant only in PISA 2009. The analysis result of low level group on literacy, the effect of gender, diversity of reading materials, number of students per teacher and students' behavior are significant both PISA 2000 and PISA 2009. On the other hand, the effect of possessions related to classical culture and teacher's behavior are significant only in PISA 2000, and the effect of reading strategies are significant only in PISA 2009.