본 연구는 과학저널쓰기를 통해 예비유아교사의 과학 및 과학교수지식과 과학에 대한 태도가 어떻게 변화되는지 알아보기 위한 것으로, 예비유아교사를 위한 과학 교사교육과정 구성 시 과학저널쓰기의 의미를 밝히는 데에 그 의의가 있었다. 본 연구의 참여자는 4년제 유아교육과 학생 44명이며, 수집된 자료에는 참여자들이 작성한 과학저널, 과학에 대한 태도관련 개방형 설문지, 연구자의 반성적 수업저널, 개별면담자료 등이 있었다. 이에 대한 질적 분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학 및 과학교수지식에 있어 예비교사들은 탐구대상에 관해 경험적이고 확장된 지식을 갖게 되었고, 자신의 탐구경험과 유아과학교육을 연계해서 사고해보게 되었다. 둘째, 과학에 대한 태도에 있어 예비교사들은 탐구대상뿐 아니라 주변에까지 관심이 확장되었고, 탐구대상과 친숙한 애정적 관계를 형성하게 되었으며, 동식물 기르기에 대한 기쁨과 감사 등 긍정적 정서를 경험하게 되었고, 한 생명의 소중함을 인식하고 돌봄의 태도를 갖게 되었다.The purpose of this study was to explore the changes of scientific knowledge, science pedagogical content knowledge, and attitudes toward science of pre-service early childhood teachers through science journal writing. The meaning of this study was to reveal the value of science journal writing in constructing the science course for pre-service teachers.
The participants were 44 students enrolled in a four-year early childhood education program. Collected data were science journals, open questionnaires, and individual interviewing materials of participants, as well as reflective journals on science class of researchers. The results of a qualitative analysis were as follows. First, pre-service teachers came to acquire the experiential and expended scientific knowledge, and the connective thinking between their inquiring experiences and scientific education on science pedagogical content knowledge. Second, pre-service teachers came to gain the expended interests about the inquiring subjects and surroundings, enter into the close relations with them, acquire positive emotions about raising animals and plants, and recognize the importance of life and care on attitudes toward science.