본 연구는 지역사회중심교수를 시행한 교사들의 경험에 초점을 둔 질적연구이다. 연구의 참여자는 지역사회중심교수를 시행하여 긍정적인 경험을 한 특수학교 고등부 담임교사 5명과 교사와 함께 지역사회중심교수에 참여하여 교사의 경험을 말할 수 있는 담임교사가 추천한 자원봉사대학생 5명이었다. 데이터 수집은 문서면담, 구술면담, 포커스그룹면담으로 세가지 면담법을 사용하여 교사의 경험이 무엇이며 어떠한 과정으로 경험이 변화되는지에 대한 현상을 데이터로 수집하였다, 연구결과는 6가지 주제와 22개의 범주가 도출되었다. 연구결과인 교사의 경험은 주제 1 학생들에게 독립적 수행의 기회를 제공하게 됨; 주제 2 장애학생에 대한 잠재력을 발견하게 됨; 주제 3 지역사회중심교수는 체계적으로 지도해야 함; 주제 4 학생에게 경험과 지도를 병행해야 함; 주제 5 교사의 교육방향이 변화됨; 주제 6 교육자로서 역량의 재발견이다. 이와 같은 연구결과는 교사의 지역사회중심교수 경험기회를 위한 학교지원, 지역사회중심교수 연수의 기회제공 등을 제언하였다.This is a qualitative study focusing on experience of teachers who undertook community-based instruction. The participants in this study are five teachers of special high school and five volunteer university students who gained positive experience from the community-based instruction. Data were collected through paper interview, oral interview, and focus group interview. What teacher's experience is and how teacher's perspective has been changed were the core research questions. Six themes emerge from the teachers' experience: (1) they were able to provide opportunities for independent performance: (2) they discovered student's potential: (3) community-based teachers must instruct in a systematic way: (4) practical experience must complement theoretical instructions: (5) change of teacher's educational objectives: (6) rediscovery of capabilities as an educator.