시대적 양상에 따른 캠퍼스 공간구조가 변모되어 감에 따라 캠퍼스 사용자들의 이용패턴이 다양하게 만들어져 이에 대한 연구가 필요로 한다. 본 연구의 목적으로 공간구문론을 이용하여 대학캠퍼스의 공간구조를 정량적으로 파악하고, 실제로 공간을 이용하는 보행자들의 통행량을 조사하여, 보행량에 영향을 미치는 환경요인을 분석하였다. 연구 방법으로는 부산광역시에 소재하는 재학생수 10,000명 이상의 6곳을 선정하여, 축선도를 작성한 후 S3 Axial Analyzer 어플리케이션을 사용하여 데이타를 도출하였다. 이 중 10개의 축선을 선정하여 20m영역 통과 측정 방식과 도보이동 게이트 통과방식으로 보행량을 측정한 후 얻어진 결과 값과 그 값을 가중치 평균을 내어 전체 통합도와 국부통합도의 상관관계를 분석하였다. 분석결과 전체통합도 보다 국부통합도의 R값에 따라 2곳을 제외한 나머지 학교에서 상관계수가 보행량과 높은 것으로 나타났으며, 가중치 보행량과 통합도와의 관계를 예측모델로 도출하여 예측모델의 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 각 캠퍼스의 조사된 축선 위치가 환경요인에 따라 예측값이 보행량과 관계가 있었다. 이러한 분석 자료를 토대로 향후 캠퍼스 내에 시설 증축이나 도로를 만들 때 참고가 가능한 기초자료로 활용 될 것이다.According to the historical aspects of campus space, the structure is transformed into a sense of the campus users use a variety of patterns, and hence make use of this pattern of spatial structure on the property and space research is needed. The purpose of this study, using the space syntax campus quantitatively determine the spatial structure and, indeed, to use the space to investigate pedestrian traffic, the correlation was analyzed. The research methods are located in Busan, a student of the six selected and bottled water to more than 10,000, even after you create the axis S3 Axial Analyzer application was derived using the data. Axis of which 10 were selected and measured way through the 20m area and walking through the gate after measuring the amount of pedestrian way, the results obtained taking the weighted average values and their values to help the full integration of local integration were correlated. Results than the full integration of R depending on the value of local integration in schools, except two where the correlation coefficient was higher than that of the amount of walking, weight, amount of walking and help integrate the prediction model of the relationships derived by factor analysis of the predicted was. Axis of the surveyed locations on each campus according to the environmental factors had a relationship with the predicted amount of gait.