스포츠는 활동 안에 내재된 사회적, 도덕적 속성인 스포츠맨십을 통해 체육수업에서 학생들의 인성을 함양할 수 있는 실천중심 프로그램의 자원이 될 수 있다. 본 연구는 체육교육 분야에서 이루어진 인성교육의 현황을 포괄적으로 탐색함으로써 스포츠 인성교육의 이론적, 경험적 근거를 제시하고 국내 교육환경에서 스포츠 인성교육이 고려해야 할 과제를 제시하는데 그 목적이 있다. 스포츠가 인성교육에 기여할 수 있는 효과는 크게 스포츠 활동과 정서 발달, 인지 발달, 사회성 · 도덕성 발달의 측면의 연구 전통에서 살펴볼 수 있다. 첫째, 스포츠 활동은 부정적 정서를 감소시키고 긍정적 정서를 증진시키며 타인에 대한 정서적 공감 능력 함양을 통해 도덕적 정서 발달의 바탕을 마련해 준다. 둘째, 스포츠 활동 자체는 주의력, 집중력 등 지적 기능 발달의 생리적 토대가 되며 다양한 스포츠 경기 속의 전략, 팀 활동 과정은 전략적, 창의적 사고 기술과 비판적, 도덕적 판단 능력을 함양할 수 있는 환경을 제공해 준다. 셋째, 스포츠 활동은 부정적 행동 및 일탈 방지, 친사회적 행동 및 생활기술의 발달, 도덕적 성품을 발달시킴으로써 스포츠를 통한 인성 발달에 직접적인 기여를할 수 있다. 하지만 스포츠 인성교육의 내용, 방법, 효과에 대한 검증이 아직 미진하며, 부정적인 영향도 대두되고 있어 향 후 의도적 교수·학습 방법, 적절한 교육 환경, 훌륭한 역할 모델 등 체계적 교육 프로그램을 마련할 필요가 있다.Sportsmanship which resides within sports activities beholds moral conduct. Thus physical education holds an advantage in moral character development. Nonetheless, participating in sports activity alone does not guarantee character development. It is only possible with careful preparation and goal planning. Therefore, this study endeavors to seek character education pertaining in physical education. The study is based on educational theory and empirical studies aiming to suggest the necessity of character education inside physical education nationally. Additionally, it can provide direction to future character education programs. Character is a total act of personal intellect, emotion and determination and it can be divided in to social and moral character. Hence character education can be seen as moral nature, virtue and value upon emotive nature. According to previous researches routes of character development through sports activity can be seen in cognitive, emotional, social and moral maturation. Firstly, sole sports activity fosters cognitive skills such as, focus and concentration. The strategies and tactics of sports games nurture strategic, creative, critical, moral judgement skills. Secondly, sports activity can reduce feelings of anxiety, depression, violence and enhance positive feelings to self esteem. Thirdly, delinquency can be prevented, social skills and moral character can be developed through sports activities. However, its content, method and effect are all yet to be signified and dismissive attention is also on the horizon. To rectify, conscientious teaching and learning methods, congruent educational environment and practising role models need to be sought to develop a substantial education program.