최근 기업 커뮤니케이션 분야에서 광고, 판촉, 홍보기사 제공 외에 소비자혜택공간이란 형태의 공간 커뮤니케이션을 이용한 고객과의 커뮤니케이션 시도가 활발해지고 있다 본 연구의 목적은 공간을 활용하여 브랜드 아이덴티티를 소비자에게 효과적으로 전달하기 위해서는 색채의 커뮤니케이션 기능을 고려한 공간디자인이 효과적이라는 전제하에 국내 주요 사용자혜택공간에서 각각의 브랜드 아이덴티티(BI) 색채가 어떻게 환경 색채로써 적용되고 있는지 조사를 통하여 브랜드 아이덴티티 강화 및 브랜드 커뮤니케이션을 목적으로 하는 실내공간 색채 계획의 기초연구로서 진행하고자 한다. 이를 위하여 근래 ‘소비자혜택공간’을 활발히 운영하는 대표적 기업 7군데를 선정하여 2010년 7월부터 9월에 이르러 고객이 가장 많은 편의와 커뮤니케이션을 할 수 있는 고객 휴게공간을 중심으로 분광측색기(Minolta spectrophotometer CM-2600d)에 의한 측색 등, 현장조사를 실시하였다. 연구 결과, BI 색채가 강조색으로 반영되는 사례들이 많아 이를 주조색, 보조색 등 보다 적극적으로 활용하는 방법의 모색이 필요할 것으로 보인다. 이러한 BI 색채의 아이덴티티와 커뮤니케이션 기능을 기초로 하여 다양한 적용 방법이 모색된 색채계획을 고객커뮤니케이션 공간에 도입한다면 보다 효과적인 브랜드 커뮤니케이션을 성취가 가능하며 최근 확산되는 사용자 혜택공간 운영의 마케팅 효과를 향상시킬 수 있을 것으로 기대된다.Recently, attempt of communication with customer by using space communication in forms of ‘user-benefit space’ is rising rather than advertisement, sales promotion or PR article and introducing BI color into the space is recommended in constructing an integrated brand Identity.
The purpose of this research is under premise of idea that in order to convey its brand identity more effectively, communication function of color in space should be considered. Therefore we proceed field research on how Brand Identity colors are applied into environmental colors in major User-Benefit spaces in Korea. This study can be a fundamental study of interior space color plan for strengthening brand identity and brand communication. For this study, 7 major company that operates 'User-Benefit space' were chosen and field research were carried out from July, 2010 to September, 2010. To measure environmental colors, spectrophotometer was used and measuring were proceed in rest spaces which most of the communications and conveniences are provided. As a result, the tendency applying BI colors as accent colors such as furniture or facilities are dominant, and difference between BI environmental color and its surrounding colors are rather outstanding for easy cognition. Based on Identity and communication function of BI colors, it is expected to increase marketing effect in operating User-benefit space if colors are introduced into customer communication space in various method.