본고는 해석학적 성교육을 구성할 수 있는 이론적 토대를 정초하기 위하여 리꾀르의 프로이드 분석 및 재해석의 텍스트에 우선적으로 주목하였다. 프로이드의 성의 심리적 기제를 기초로 한 정신분석학 체계와 의식수준의 인식과 행위 장악을 주된 동기로 삼은 무의식의 존재로 규정된 인간의 성적 존재성이 어떻게 해석학적 지평에서 분석되어질 수 있는지가 첫 번째 연구주제가 되었다. 리꾀르는 ‘의미화’, ‘타자’, ‘정신적 실재’ 그리고 ‘경험’이라는 4가지 해석학적 기준을 통해 프로이드의 이론체계가 어떻게 해석학적으로 증명되고 분석되는지를 보여주었다. 이들 중 선행의 3개 기준을 포괄적으로 수렴하는 경험의 해석학적 기준은 정신분석의 세계가 이야기의 지평으로 확장될 교두보를 만들고, 다시금 이야기의 원초적 도덕성을 밝혀내는 기능을 위임으로써 ‘수렴하고 다시 확산하는’ 접점으로서의 역할을 한다. 해석학적 이야기가 지향하는 근원적 도덕성은 서사적 이야기가 경험들의 교환기술로서 규정되는 해석학적 전통으로부터 유래한다. 문명의 계승을 담보하고 있는 인류 역사만큼이나 오래된 이야기의 전승은 그 속에 면밀히 이어오는 실천적 지혜의 목적론적이고 의무론적인 성격을 보편적 경험들의 공유로부터 찾았던 것이다. 그리고 이로부터 이야기의 3가지 윤리적 목표를 설정한다. 리꾀르는 이야기에 내재된 그 도덕적 특성을 ‘좋은 삶’, ‘타자’, ‘정의로운 제도’로부터 찾았다. 그리고 이들 각각의 윤리적 목표는 의미론적으로 성의 무의식을 분석하고 해명하는 기본 3가지 해석학적 기준과 조합하면서 성윤리 교육의 해석학적 준거를 구성하는 것이다. 첫째, 이야기가 자아내는 오래된 좋은 삶의 원형은 성적 무의식의 지평을 어떠한 방식으로 의미화해야 해야 할지에 대한 대안을 형상화한다. 즉, 성적 욕망의 무의식을 진정한 삶의 의미로 전환하는 아름다운 이야기를 구성하는 것이다. 둘째, 타자와 함께, 그리고 타자를 위한 좋은 삶의 추구는 이야기 속 자기의 진정성을 타자를 범하고 지배하고자 하는 성적 욕망이 아니라 그/그녀를 통해 자기를 완성하고 실현하는 관계적 소망으로 변형시킨다. 셋째, 이야기가 구현하는 정의로운 제도의 원형은 그 이야기가 발생한 역사적 공동체의 에토스, 즉 관습과 습관들 속에서 현상한다. 무의식의 성적 삶이 향유하는 정신적 실재들의 도덕적 재정립도 역사적 공동체의 윤리적 관습과 맥락 속에서 가능해지는 것이다.This study noticed the analysis and reinterpretation of Freud's text by Ricoeur in the first place in order to construct the theoretic foundation for the sex education on the base of hermeneutics. In the context, how to analyze and interpretate the system of Freud's psychoanalysis and the human unconsciousness conditioned by the sexual traits in the horizon of hermeneutics is become the first theme. Ricoeur showed how to be proved the theoretic system of Freud in the 4 hermeneutic criteria( semantics, another person, psychical reality and experience). The fundamental morality oriented by the hermeneutic narrative is derived from the hermeneutic tradition which defines the narrative stories as the exchanging art of experience. The narrative that is as long as human history with the civilization found the deontological and teleological natures of the practical wisdom in the public ownership of the universal experience. And then, Ricoeur established the 3 ethical aims of narrative from them. He declared the 4 moral traits in the narrative. They are good life, another person and just institution. These ethical aims are combined with the hermeneutic criteria which can interpretate the sexual unconsciousness semantically and the combination constructed the hermeneutic standards for sex ethic education finally. First, the old archetype of good life which is derived from the narrative has an alternative how to make the horizon of sexual unconsciousness meaningful. That is to construct the beautiful stories that change from the unconsciousness of sexual desire to the genuine meaning of life. Second, the pursuit of good life with others and for others is related with not the sexual desire which controls others but the relational hope which completes oneself by others in the narrative. Third, the archetype of just institution in the narrative shows itself in the ethos of historical community, in other words customs and public habituation. The moral reestablishment of psychic realities that are realized by the sexual life of unconsciousness is also significant in the ethical customs and contexts of historical community.