사회과교육학의 연구사를 살펴보는 작업은 우리 학문의 발전 과정을 정리하고, 학문적 정체성을 강화하데 꼭 필요할 뿐만 아니라 아울러 앞으로 사회과교육학의 발전 방향을 제시할 수 있다는 점에서 그 가치가 높다. 본 연구에서는 사회과교육학의 대표적인 학회인 한국사회과교육연구학회와 한국사회과교육학회의 정기학술지에 게재된 논문들을 분석하였다. 분석은 1963년부터 2010년까지 게재된 논문 1,509편 전체를 대상으로 하였다. 연구 결과 사회과교육학 연구들은 주로 교육과정과 교수학습 영역을 중심으로 수행되고 있었다. 또한 내용 분야에서는 사회과교육 전반을 다루는 논문들이 주류를 이루는 가운데, 역사교육, 지리교육, 정치교육, 경제교육, 사회문화교육, 법교육, 도덕교육 등에 초점을 맞춘 연구들이 균형있게 다루어지고 있었다. 연구방법의 측면에서는 이론연구가 높은 비중을 차지하고 있지만, 1990년대 이후에는 다양한 경험적 연구들이 고르게 시도되는 것으로 확인되었다. 연구는 주로 대학을 중심으로 교수와 연구원, 강사들이 주도적인 역할을 하고 있었으며, 교과교육학의 특성 상 교사들이 연구 참여도 꾸준히 이루어지고 있었다. 그러나 학술연구의 국제화라는 측면에서 우리 학계의 수준은 아직 미흡한 것으로 나타났으며, 한국사회과교육학회의 경우 교사들의 연구 참여가 보다 활발해질 필요가 있는 것으로 밝혀졌다.This study intends to systemize the research history of Korean social studies education and suggest the direction for sustainable development on the field. To produce a general overview of research history, this study analyzes 1,509 research literatures which have been publicized on academic journal of Korean Social Studies Association and Association of Social Education in Korea from 1963 to 2010.
We can find several trait by retrospective analysis, objective and teaching-learning method researches have been a mainstream theme in the field. From a research contents perspective, papers to deal with general social studies have been a tidal wave but specific contents such as geography education, history education, political education, economic education, sociocultural education, law-related education and moral education have been studied in a balanced way.
A theoretical approach has held a majority part of the research method but various empirical research methods were introduced in the field since 1990s. Professors, researchers and lecturers have played a leading role in the social studies education research meanwhile teachers also have took a important role which is crucial factor on the development of teaching-subject field. However it is necessary to be more globalized for adapting to general trend of whole academic society.