본 연구의 목적은 공동체의 지속가능성을 위해 시각예술 영역이 어떠한 사회적 의식과 지향으로 이미지를 조직해야 하는가, 그런 예술의 구조와 기능은 어떠해야 하는가를 미학?미술비평의 입장에서 논하는 것이다. 이 논문에서 우리는 지속가능한 공동체를 물질적 진보가 인간과 자연의 삶을 억압, 착취하지 않고, ‘좋은 삶’을 향한 다양한 가치, 관심, 욕구, 감각, 인식들이 다자적인 동시에 집합적으로 창발하는 이타적이고 유연한 사회라 상정한다.
이에 입각해 첫 연구 단계로, 과거 20세기 초중반 서구 유럽의 유미주의 예술, 아방가르드 예술 운동, 그리고 대중문화예술의 역학 관계와 실제 전개 과정을 고찰한다. 우리는 이 삼자의 관계를 동시적으로 고찰하는 이론적 구도의 정당성을 뷔르거, 포지올리의 선행 아방가르드 이론에 대한 비판적 읽기와 동시에 벤야민의 유물론적 예술이론에 대한 참조를 통해 확보할 것이다. 이를 통해 근대 사회에서 아방가르드 예술 운동이 수행한 유미주의 예술 비판, 그리고 반면에 불발에 그쳤던 그 운동의 대중 혁명적 기능을 복합적이고 다면적으로 논할 수 있다. 특히 우리는 이탈리아 미래파와 러시아 구성주의를 역사의 구체적 사례로 들어, 이 두 아방가르드 예술 운동의 특수성, 성공적 측면, 그리고 실패의 맥락을 분석한다. 구체적으로 본문은, 미래파가 모더니티 산업과 기술을 통한 진보를 맹목적으로 추종하면서도, 사회와 인간 삶의 전반을 통찰하지 못하고 예술 내적 실험에 몰두함으로써 초래한 파괴적 결과, 즉 파시즘에 동조한 상황을 비판적으로 고찰한다. 그에 이어 러시아 구성주의의 ‘생산 예술’에 입각한 실천, 즉 조형 예술 내재적 차원을 벗어나 집단의 삶과 사회 정치적 메커니즘에 능동적으로 개입하고, 생산적으로 기능하려 했던 과정을 논한다.
우리는 이 같은 역사적 고찰을 통해 지속가능한 공동체의 현존과 미래를 위해, 시각예술의 실천은 동시대의 구체적 삶 속에서 언제나 새롭게 실행하는, 비판적 인식과 감각의 이미지이자 대안적 운동으로서 조직되어야 함을 볼 것이다.There is subject which is of utmost importance in society at the present moment. This subject is the sustainability of world, human being and community. In this aesthetic and art critical research, I discusses that how visual arts are configured with social consciousness and intention for the sustainable community, what their structures and functions are in this context. What is the sustainable community? My suggestion is, the sustainable community is the society without any repression or exploitation. And the social communities can become more flexible and altruistic by through our intentions and practices toward the well-being.
For the first step of my research, I reconsiders the theory of avant-garde(especially Burger’s and Poggioli’s) and the birth and development of mass culture in modern era. Following the materialistic art theory of Benjamin, I argues the necessary of theoretical structure in which treats the relationship between aestheticism, avant-garde, and mass culture and their dynamism. On hand, here we can think of the Italian Futurists’ desire to chase the industrial progress and to achieve the aesthetic development by expressing the speed, cacophony, and simultaneity of everyday life in their art. The other hand, we must to find the Russian Constructivists' practice as artistic-political avant-garde. They invented the special forms and methodologies of art with social functions, and explored the various media and visual languages, especially photo-montage, furnitures for working class, posters, advertising, and exhibition for mass.
On the historical perspectives, the visual arts would be configured as the invention, analysis, practice, and intervention of all contemporary social initiatives. That is my research’s point. I hope to provide a better understanding of the larger questions about the relation of art and social life that frame this study.