본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

In this study, 'Instruments of the achievement attribution in mathematical learning' was develop to investigate the reasons of mathematical learning achievement by reflecting Korean middle school and high school students' psychological characters and learning context in mathematical learning. To develop the appropriate items for the achievement attribution in mathematical learning, after reviewing attribution literature thoroughly, first version of the instrument was developed and Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis were conducted. Then, to reduce the effect of the gender difference and achievement level difference, Differential Item Functioning was performed. Also, using Multiple group Confirmatory Factor Analysis, this instrument was investigated to see whether this can be used for both middle school and high school. The final items for success attribution are 3 items for luck, 3 items for effort, 2 items for ability. The failure attribution were composed of 3 items for luck, 3 items for effort, 2 items for ability, and 2 items for other. The instrument was developed by using large samples and psychometric analysis. Therefore, mathematic teachers can use this instrument efficiently to make a foundation for better learning environment so students' cognitive area and affective area can be harmonized.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
한국과 일본 대학입학시험의 수학 문항에 대한 비교 분석 서보억 ;남진영 pp.395-410

수학 교사의 반성적 사고에 관한 고찰 :평가하기 경우 권나영 pp.411-421

소크라테스 방법의 의의와 실천 :복소지수함수의 교수·학습에의 적용 김성아 ;정문자 pp.423-436

초등학교 교육과정에 제시된 자연수 개념의 지도 내용 분석 이명희 ;황우형 pp.437-462

읽기 자료를 활용한 수업에서 나타난 수학적 의사소통과 수학적 성향 및 태도 분석 김수미 ;신인선 pp.463-488

대칭차집합이 가지는 중요성에 관한 고찰 김부윤 ;황종철 ;김소영 ;정영우 pp.489-500

수학 학습 성취 귀인에 대한 측정 도구 개발 김부미 ;김수진 pp.501-522

현행 중학교 수학 교과서와 MathThematics 교과서의 비교 분석 :수학적 의사소통 측면을 중심으로 한혜숙 pp.523-540

참고문헌 (34건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 강지현 (1993). 중학생의 학업 성취 귀인과 자기효능감과의 상관 연구. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문. 미소장
2 認知-情意 因果論에 관한 歸因論的 接近 소장
3 문희철 (2008). 수학교과에 대한 정의적 특성 분석: 인문계 고등학교 1학년 학생을 중심으로. 서원대학교 교육대학원 석사학위논문. 미소장
4 박영신 (1989). 한국학생이 지각한 학업에 대한 성패귀인과 학습동기화 과정에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문 미소장
5 Conceptual and empirical analysis of attributional style 소장
6 박정․정은영․김경희․한경혜 (2004). 수학․과학 성취도 추이변화 국제비교 연구 - TIMSS 2003 결과 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-3-2. 미소장
7 양길석․고정화․서보억 (2008). 2007년 국가수준 학업성취도 평가연구 -수학-. 한국교욱과정평가원 RRE 2008-5-3. 미소장
8 윤나은 (2006). 중등학교 학생들의 수학 학습에서 정의적 영역의 특성에 대한 조사 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. 미소장
9 이경희 (2002). 수학 학습에서의 정의적 요인의 특성에 관한 연구: 학업성취수준 및 학년별 차이. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문. 미소장
10 이미경․곽영순․민경석․채선희․최성연․최미숙․나귀수 (2004). PISA 2003 결과 분석 연구 - 수학적 소양, 읽기 소양, 과학적 소양 수준 및 배경변인 분석 -. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-2-1. 미소장
11 이재승 (1991). 자아개념, 귀인, 학습지속력의 관계 분석. 충남대학교 대학원 박사학위 논문. 미소장
12 정종진 (1996) 학교 학습과 동기. 서울: 교육과학사 미소장
13 정택희 (1987). 수업의 학습시간 투입의 동기요인과 효과 분석 연구. 고려대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
14 조돈연 (1995). 중․고등학생의 수학 학습 성취의 귀인 분석 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문. 미소장
15 조한익 (1990). 학업 성취도에 따른 자아 및 학교 생활에 대한 태도와 학업 성취에 대한 귀인 양식의 차이. 연세대학교 대학원 석사학위논문. 미소장
16 최경아 (2005). 수학에 대한 정서, 정서지능, 학업성취도의 관계. 서울대학교 대학원 석사학위논문. 미소장
17 한경혜 (2005). 교수, 수업 변인과 학생 성취도의 상관관계 - TIMSS 1999 결과 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 44(3), 409-434. 미소장
18 Comparative fit indexes in structural models. 네이버 미소장
19 Testing for the equivalence of factor covariance and mean structures: The issue of partial measurement invariance. 네이버 미소장
20 Carlson, M. P. (2000). A study of the mathematical behaviours of mathematicians: The role of metacognition and mathematical intimacy in solving problems. In T. Nakahara & M. Koyama(Eds.). Proceedings of the 24th conference of the international group for the psychology of mathematics education(Vol.2). Japan: Hiroshima University. 137-144. 미소장
21 Kline, R. B. (1998). Principles and practices of structural equation modeling. New York : Guilford Press. 미소장
22 Self-serving effect (bias?) in academic attributions: Its relation to academic achievement and self-concept. 네이버 미소장
23 Mullis, I. V. S., Martin, M. O., & Foy, P. (2008). TIMSS 2007 International Mathematics Report: Findings From IEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grade. MA: Boston College. 미소장
24 OECD (2004). Learning for Tomorrow's World: first result from PISA 2003. Paris: OECD Publications. 미소장
25 Confirmatory factor analysis and item response theory: two approaches for exploring measurement invariance. 네이버 미소장
26 Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. 네이버 미소장
27 Schunk, D. H. (1984). Self-efficacy perspective on achievement behavior. Educational Psychology, 19, 48-58. 미소장
28 Structural Model Evaluation and Modification: An Interval Estimation Approach 네이버 미소장
29 Toward a Further Understanding of and Improvement in Measurement Invariance Methods and Procedures 네이버 미소장
30 A Review and Synthesis of the Measurement Invariance Literature: Suggestions, Practices, and Recommendations for Organizational Research 네이버 미소장
31 A theory of motivation for some classroom experiences. 네이버 미소장
32 Weiner, B. (1984). Principles for a theory of student motivation and their implication within an attributional framework. In R. Ames & C. Ames(Eds.), Research on motivation in education vol. 1: Student motivation. New York: Academic Press. 미소장
33 An attributional theory of achievement motivation and emotion. 네이버 미소장
34 Weiner, B., Nierenberg, R., & Goldstein, M. (1976). Social learning(locus of control) versus attributional(casual stability) interpretations of success. Journal of personality, 44, 52-68. 미소장