본 연구는 공공환경의 길찾기 향상을 위한 시각적 단서로서의 기능을 가진 지하철역내 공공환경시설물에 대하여 아이트래킹장치를 활용한 실험을 통하여 시지각 주목성 정도를 평가하는 연구로서, 이를 통하여 적절한 주목성 평가방법을 제시하고자 한다.
지하철 환경시설물 중, 환경그래픽과 벤치, 안내사인물을 대상으로 형태강도가 각기 high, medium, low에 해당되는 사례들을 변인으로 설정하여 애링턴사의 아이트래킹 장비를 이용하여 총 40명을 피실험자들에 대한 시선추적 실험을 실시하였다.
각 변인에 대하여 응시점 빈도분석을 실시한 결과, 환경그래픽과 벤치 사례의 경우, 자체의 형태강도에 의하기보다는 주변 환경과 차별화된 정도가 많은 디자인이 높은 주목성을 가진다는 사실을 알 수 있었다. 또한, 현재 지하철에 설치되어 사용되는 형태의 안내사인은 길찾기에 가장 우선적 정보제공의 수단이 되나, 타 변인에 비하여 시선을 유도하는 정도가 다소 낮으므로 주목성을 향상시킬 수 있는 디자인 개발을 모색해야 필요성이 있다고 사료된다.
연구결과, 아이트래킹실험을 통한 공공환경시설물의 사용자 주목성 평가는 환경시설물디자인에 대한 객관적인 사전 평가방법으로서의 가능성이 확인되었으며, 향후, 실험대상 항목의 범위를 확대하고 통합적 프레임을 개발하여 항목간의 상호관계성에 대한 평가도 이루어져야 할 것이다.This study is an experimental research evaluating the level of visual attention of public facilities locating in subway stations which are expected to contribute as visual cues for place indication by using eye tracking method. Also, a proper model of evaluation process can be suggested by this study. Images of environmental graphics, benches and sign designs appropriate to the three(high, medium and low) levels of shape intensity were selected from the data of previous field survey to subway stations in Seoul, Tokyo and Hong Kong for the for the experiment. Total 40 subjects participated in the experiment and eye tracking system by Arrington research company were used for measurement.
As the result of the analysis, the frequency of fixation appeared being more affected by the levels of differences between background and factors than the shape itself. And, sign of subway stations is generally considered as a very effective method in offering information necessary to wayfinding, but they appeared being poor in attracting subjects' gazes in this case because of the limitations of design.
The eye-tracking experiment process developed for this study is expected as being widely applied in evaluating other visual attention of environmental facilities in future.