As states grapple with the policy implications of the Texas-styled No Child Left Behind legislation, it is important to understand how a variety of established scholars could come to very different opinions with regard to the impact of the Texas accountability system in closing performance gaps. As an attempt to understand the manner in which different evaluations stem from differences in conceptual lenses as much as from differences in evidence, this study outlines and applies two conceptual lenses to the Texas accountability system: a rational-technical perspective rooted in neo-liberal thought and a critical perspective based on the work of Jurgen Habermas. It is suggested that from the rational-technical perspective the intensification reflects an adjustment in system goals and improvements in the quality of information available to the public and employers. In contrast, the critical analysis characterizes the accountability system as a state legitimacy project and the intensification as a predictable feature of a system designed to reconcile equity demands with maintenance of an achievement ideology.낙오자방지법이 제정된 이후 각 주정부가 추구하고 있는 교육정책을 이해함에 있어 다양한 학자들이 상이한 견해를 제시하고 있는 상황에서 각 학자들이 근거를 두고 있는 정책분석 접근법을 이해하는 것은 중요한 과제이다. 본 연구에서는 신자유주의 사상에 기반을 둔 합리-기술적 접근모형과 하버마스의 연구업적을 기초로 한 비판적 접근모형의 기본 가정을 고찰한 다음, 텍사스 주에서 확립된 교육책무성 시스템에 적용하여 정책적 시사점을 탐색하였다.
텍사스 주의 교육책무성 시스템이 강화되는 현상을 합리-기술모형을 기초로 설명한 내용과 비판적 접근모형을 적용하여 특성을 도출한 내용은 큰 차이를 보였다. 합리-기술모형은 교육책무성 강화를 각 주정부가 추구하는 교육적 목표에 대한 적응으로 이해함과 동시에 일반 국민들과 교육담당자들에게 제공하는 정보의 질을 개선하는 것으로 이해하고 있었다. 반면, 비판적 모형을 통해 바라본 교육책무성 시스템은 각 주정부의 교육활동을 정당화 시키는 전략으로 이해되고 있었다. 그리고 학업성취를 중시하는 풍조를 유지함과 동시에 교육의 형평성 요구를 일정 수용하기 위한 시스템 차원의 변화로 간주되었다. 궁극적으로 상이한 시각을 통해 제기된 공교육의 다양한 문제점들을 해결하기 위한 방안들 역시 서로 다른 관점이 어떻게 채택되었는가에 의존하고 있음을 보여주고 있다.