본 연구에서는 우리나라 학생들의 성취도 향상에 대한 교육적인 시사점을 얻기 위해 교육맥락변
인과 성취도와의 구조적 관계를 주요 국가별로 비교 분석하였다. TIMSS의 성취모형에 근거하여
다수준에서 교육맥락변인들이 중학생의 수학 성취도에 미치는 효과를 우리나라를 포함한 수학 성취
도가 높은 국가별로 탐색하고 비교하였다. 학생 성취와 맥락변인과의 구조적 관계 분석을 위해서 2
수준 다층분석 모형을 적용하였고 TIMSS 2007의 수학 자료를 활용하였다. 교육맥락변인들을 학생
과 학교 수준으로 구분하고, 각 수준 내 변인을 다시 TIMSS의 교육맥락변인 모형에 근거하여 학
생 수준에서는 개인 배경변인, 수학 학습 변인, 방과후 활동, 학교 수준에서 수업관련 변인, 학교
환경 변인, 학교 풍토 변인 등의 범주로 구분하였다. 각 국가들마다 수학 성취도에 영향을 주는 변
수들이 다양한 편이었으며 4개국 공통적으로 수학 성취도에 영향을 미치는 변인으로는 학생의 개인
포부, 수학에 대한 긍정적 자아개념인 즐거움과 자신감, 아르바이트 등이 있었다. 국가 간 비교를
위해서 수학 성취도가 우수한 싱가포르, 홍콩, 일본이 선정되었고 TIMSS 성취모형에 근거하여
학업성취와 교육맥락변인의 구조적 관계를 비교?분석하여 우리나라 교육을 위한 시사점을 도출
하였다.The goal of this study is to fins out whether it is possibles to explain the cross
national differences an students' performance in mathematics, with the available
TIMSS data. This study was approached by analyzing the possible relationships of
the context indicators on 2-levels, with mathematics achievement in an
international comparative context. For this, the TIMSS 2007 data from four
relevant reference countries(Korea, Singapore, Japan and Hong Kong) were
explored. Two-level models were used for the estimation of the parameters by the
HLM 6.0 version(Raudenbush, et. al., 2006). The results revealed that firstly, the
effects are larger in order of students characteristics, environment and climate of
schools, and class variables in mathematics of middle schools. Secondly, we
confirmed that the influence of affective characteristics related to subject learning
such as students' self-confidence, perception of enjoyment is great. Based on this
study, we drew implications for national mathematics education and future studies.