디지털 시대의 지역방송은 동종 매체뿐만 아니라 유무선 네트워크에 기반을 둔 새로운 매체들과도 시청자를 확보하기 위한 경쟁을 하며, 사회적 역할과 위상을 모색해야 하는 처지에 있다. 디지털 지상파방송이나 지역방송의 역할에 대한 기존의 연구들은 논거를 제시하기보다는 당위론적인 주장에 치우친 면이 없지 않다. 이 연구에서는 디지털 시대 지역방송의 역할에 관한 논의가 디지털 네트워크 패러다임에 근거할 필요가 있으며 지역방송이 이에 근거한 사회적 역할을 수행해야 한다고 주장한다. 디지털 시대는 네트워크 국가 거버넌스, 복잡계로서의 지역성, 참여·소통·공유의 의식이라는 네트워크 패러다임을 기반으로 하는 시대이다. 디지털 시대 지역방송의 사회적 역할이나 중요성은 이러한 네트워크 패러다임에 근거해서 인식할 필요가 있다. 이 연구는 디지털 네트워크 시대 지역방송의 사회적 역할로서, 네트워크 허브로서의 행위자 역할, 지역의 새로운 윤리, 가치와 같은 의미 소통 채널로서의 역할, 사회자본으로 이어질 문화콘텐츠 생산·유통 기지로서의 역할을 제시했다.The necessity of this study is from the recognition of those problems that the previous studies on the importances of local broadcasting have not presented assertive backgrounds or theoretical foundations for the importances, and that the previous studies on the roles of digital broadcasting have not based on the network paradigm of digital era. Local broadcasting corporations in digital era have gathered attentions from the people who are interested in surviving or not, and remaining only as transmitters or not, of local network media. This study presupposes local broadcasting in digital era should take the roles as important socio-cultural media as well in local area. Digital era is maintained on the digital network paradigm of network governance, locality as complexity, and participatory, co-owning, and communicative consciousness. The roles of local broadcasting in digital era should be based on such a digital network paradigm. This study suggests the local broadcasting in digital era should take the roles, i.e. agents as network hubs, channels of local norms or values, and producers or collectors of cultural contents resulting to social capitals.