서울시 문화정책은 공급자 중심에서 수요자 중심으로 전환되고 있으나 그 효과는 아직 가시적으
로 나타나지 않고 있다. 본 연구는 서울시민의 문화향수에 영향을 미치는 요인들을 파악하고, 예술마케팅
기법을 이용하여 문화향수 확대 방안을 제시하였다. 서울시민 258명의 설문조사결과를 분석한 결과, 기존
연구와는 달리 문화향수에 영향을 미치는 요인으로 학력, 부모의 문화예술 관람, 성년기 예술교육이 중요
하게 나타났다. 또한 Andreasen의 공연예술 수용단계 이론을 바탕으로 서울시민의 문화향수 계층을 분류
한 후, 수용계층별로 서울시민의 문화향수를 확대하기 위한 예술마케팅 기법을 제시하였다. 무관심 집단
은 인지적 접근성, 관심집단은 지리적 접근성, 시도집단은 가격혜택, 긍정적 평가집단은 장소와 촉진 마케
팅, 수용?확신집단은 지원전략이 중요하게 나타났다.Recognizing conversion of cultural policy to supporting consumers, Seoul has arranged
various policies to expand cultural consumption after 1980s. However, it is hard to expect the policy
effectiveness in Seoul without researching the actual condition of cultural demand and consumption.
Using a survey results of Seoul citizens, this study categorizes arts consumption groups based on
the Andreasen’s performing arts adoption stage theory. Then, we extract the factors expanding arts
consumption by classified groups. Lastly, we propose more detailed and concrete cultural policy
instrument on each group based on arts marketing.