본 연구에서는 기존의 2D-그래픽 방식의 항법 시스템과 증강현실(augmented-reality) 기술을 적용한 차량항법 시스템의 효용성을 운전자의 운전-관련 추적과제 수행과 시각자극 탐지과제 수행 및 안구운동 패턴의 측면에서 비교하였다. 실험 결과, 증강현실 항법 시스템은 2D-그래픽 항법 시스템에 비해 (1) 운전자의 운전-관련 추적과제 수행 중에서 종적 추적과제보다는 횡적 추적과제에 더 많은 도움을 주어 상대적으로 더 빠른 횡적 추적 수행을 유도하였고, (2) 운전자의 시야에 제시되는 시각 자극에 대한 더 빠른 탐지 시간을 유도하였으며, (3) 응시빈도는 상대적으로 많은 경향이 있었지만, 평균 응시시간은 더 짧았다. 이러한 결과들은, 증강현실 기술을 적용한 항법 시스템이 기존의 2D-그래픽 항법 시스템에 비해 더 빠른 횡적추적 수행과 시각자극 탐지 수행, 그리고 더 짧은 시간 안에 시스템으로부터 정보를 추출할 수 있도록 한다는 것을 시사한다.This study aims to analyze and compare relative usability of conventional 2D-graphic in-car navigation system and augmented reality in-car navigation system on driver's information-processing and driving-related tracking performance using driving simulation method. For this purpose, participants were asked to track longitudinal and lateral changes in driving scene and to detect location of target which was provided randomly at one of four location of the screen. Eye movements such as glance frequencies and dwelling time were also measured. The results showed that augmented reality system induced better lateral tracking, faster target detection, and shorter system dwelling time than 2D-graphic system condition. The results implicated that augmented reality in-car navigation system can provide the driver with opportunity of preparing for lateral control of the vehicle by previewing future direction of the car, and allow for them to detect outside hazards with the less cost of system monitoring.