세계의 선진 도시국가들은 오늘날 환경과 에너지 등의 절대 요인으로 인하여 자전거가 그 어느 때보다 중요하게 인류의 화두로 떠오르고 있으며 마치 경쟁이라도 하듯이 자전거 이용의 활성화 방안들이 제안되고 있다. 한국 또한 이러한 흐름에 자전거 이용의 당위성과 필요성이 증가되고 자치제별로 힘을 기울이고 있으나 여러분야 에서의 문제점들이 개선되어야 할 것이다. ‘디자인강국 한국’ ‘디자인수도 서울’이라는 세계적인 슬로건을 내세우는 한국의 디자인 역량으로 볼 때 한국의 가로에서 보이는 공공디자인의 수준은 미흡하다. 본 연구는 공공디자인 분야로 커뮤니케이션의 수단이며 시각언어인 자전거 픽토그램에 대한 연구로써 한국과 일본 그리고 자전거 선진도시 유럽의 5개국, 룩셈부르크, 이탈리아, 프랑스, 영국, 스위스에 대한 직접방문 사례조사와 디자인 전문가집단의 설문조사를 실시하고 이를 분석하여 무분별하게 자치제별로 확산되고 있는 자전거 ‘픽토그램’의 개선을 통하여 한국의 자전거 친화와 자전거 중심도시의 정착에 기여하며 한국의 공공디자인 성장에 바탕이 되고자한다.In the developed cities and countries around the world nowadays, the bicycle has become the important matter of the human race than ever due to the environment and energy issues. Measures to activate the usage of bicycles are proposed as if they are in competition. Along with the trend, necessity and need of the bicycle usage are increasing in Korea as well. Local governments work on the it, but problems in various aspects have to be settled in advance. First is the integration of the system, administration and design. Considering the design ability of Korea with slogans like 'Design Leader Korea' and 'Design Capital Seoul', level of public design shown in the street is unsatisfying. The research is regarding the bicycle pictogram, which is the communication mean in public design sector and visual language. The research is based on the visit case study of Korea and Japan, as well as the advanced bicycle cities in 5 European countries - Luxemburg, Italy, France, UK and Swiss. Upon the case study, I have carried a survey toward the experts and analysed it. The research aims to make Korea as a bicycle-friendly country, contribute to settle the bicycle-oriented city and be the basis of the public design enhancement in Korea, through improvement of the bicycle 'Pictogram' that is spreading out by the local governments in unstructured manner.