배경 및 목적: 읽기이해력은 학업능력과 사회생활에 밀접한 영향을 미칠 수 있다. 본 연구에서는 학령기 아동들을 대상으로 읽기이해 구성요소인 중심내용파악, 참조 및 추론능력을 평가하여 그 발달양상을 살펴보았다. 방법: 서울지역 초등학교 2~5학년 학생(학년별 30명씩, 총 120명)을 대상으로 6차 교육과정 2~5학년 읽기교과서에 수록된 이야기글 지문을 발췌, 수정한 검사지를 사용하여 읽기이해 구성요소인 중심내용파악, 참조 및 추론능력을 검사하였다. 또한, 읽기이해 구성요소들과 상관관계를 갖는 언어능력을 조사하였다. 결과: 첫째, 읽기이해 정확도는 2학년과 3, 4, 5학년 사이에 통계적으로 유의미한 증가를 보였다. 둘째, 중심내용파악능력은 2학년과 4, 5학년 사이에, 참조 능력 및 추론능력은 2학년과 3, 4, 5학년 사이에 유의미한 증가를 보였다. 셋째, 읽기이해력 구성요소들과 상대적으로 높은 상관관계를 가지는 언어능력은 수용 및 표현어휘력이었으며, 구문의미이해력과 언어문제해결력은 구성요소에 따라 다른 결과를 보였으나 그 상관정도가 수용 및 표현어휘력만큼 강하지 않았다. 논의 및 결론: 학령기 아동들의 읽기이해력은 지속적인 향상을 보였는데, 읽기이해력 구성요소 중 참조하기 및 추론하기 능력은 3학년 이후의 아동들에게서, 그리고 중심내용파악하기 능력은 4학년 이후의 아동들에게서 급격한 발달이 관찰되었다. 이는 읽기이해를 위한 능력들이 이미 초등학교 고학년 시기 이전에 발달적 분기점을 보인다는 것을 나타내준다고 하겠다. 그러므로 읽기이해력에 대한 조기진단과 조기중재가 절실히 요구되며, 이때 읽기이해부진아동들은 그 특성이 다양한 점을 감안하여 아동이 읽기이해의 어느 단계에서 어려움을 보이는지 정확히 파악하는 것이 중요한 과제로 보인다.Background & Objectives: Reading comprehension ability has a close relationship with academic achievement and social function. In this study, thus, we investigated the reading comprehension ability in school-aged children. Methods: A total of 120 children (30 children of each grade 2, 3, 4, and 5) participated in this study. The experimental tasks consisted of four reading texts and other language assessments. Results: The results obtained in the present study were as follows: (1) The total score of reading comprehension tasks of the 2nd grade children was significantly lower than that of children of the other grades; (2) The scores of main idea comprehension tasks of the 2nd grade children were significantly lower than those of 4th and 5th grade children; (3) The scores of referential comprehension and inferential comprehension tasks of the 2nd grade children were significantly lower than those of children of the other grades; and (4) Vocabulary ability has the most intense correlation with reading components. Discussion & Conclusion: Reading comprehension ability has a critical development period before the 4th grade. Therefore, early evaluation and mediation of reading comprehension in schoolchildren is needed. Since reading comprehension has many phases and various elements could influence the development of this ability, we have to take these factors into consideration during the assessment of a student’s reading comprehension.